Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Direkt Kabelanslutning


€inri

Rekommendera Poster

Hade tänkt få till ett hemmanätverk som fungerar i vått och i torrt. Den ADSL-anslutna har xp home och den gamla har Win98 och dessutom en modemuppkopplingsmöjlighet (olika telefon-nr)

Det viktiga för mig är filöverföringen. Denna ska vara säker och jag ska kunna arbeta med olika program simultant. Att bredbandssurfa från två olika datorer är inte ett prioriterat önskemål.

Tacksam för alla tips !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera i en liten router, de är nere i långt under tusenlappen nu.

 

Med detta får du adressöversättning, NAT, som är ett hinder mot alla intrång (men inte trojaner och virus via filhämtningar och e-post!)

 

Du kan också hämta till valfri maskin och din W98 kan ringa som den vill, eftersom nätverkskopplet till routern inte påverkar modemuppringningarna.

 

På köpet behöver du inte tänka på att alltid ha en maskin påslagen, den som annars delar ut sin internetanslutning.

 

Märke på routern? Här på Eforum verkar D-Link och Netgear vara de största märkena.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tac för tips om Router. Jag undrar om jag kan använda den eldrivna Mini Hub med 1 uplink och 4 portar 5/8" jag inköpte för några månader sedan?

Lite skoj är det här allt för en pensionär: några dagar förra veckan kunde jag t.o.m bredbandsserva från båda maskinerna. Just nu går file transfer utomordentligt.

Men när jag skall företa någon särskild viktig filöverföring, så kommer det efter 2 minuters väntan(!) upp ett meddelande: Access Denied (eller motsvarande på svenska) me d ett elakt ljud dessutom.

I mitt fall har ingen utomstående tillgång till mina datorer (nåja, Emma, barnbarnet som surfar in på barbie.com etc) så jag har inte förstått varför allt ska vara så komplicerat. Datorerna står max 1½ m från varandra osv....

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...