Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router inställning


Xavier

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ytterligare två frågor. Kollade igenom min windows loggbok, under administrationsverktyg och hittade då dessa felmeddelanden som jag antar har att göra med mina problem att genom routern nå ut till internet, dessa två meddelande var som följer:

 

"IP adresslånet 213.100.115.48 för det nätverkskortet som har nätverksadressen 009047171e6 har nekats av DHCP-servern 192.168.1.254 (dhcp servern skickade ett dhcpnack-meddelande)"

 

Detta meddelande var det senaste. Men varför nekas det anslutning. Vad kan jag ställa in detta problem som troligtvis är själklart för de flesta men jag tycker att jag har försökt det mesta. DHCP servern som det syftas på är min routers ip adress och ip adresslånet kommer från mitt kabelmodem anslutning dvs. tele2´s.

 

Det andra meddelandet lyder:

 

"IP adresslånet 192.168.1.2 för det nätverkskort som har nätverkadressen 0090470171E6 har nekats av dhcp servern 0.0.0.0. DHCP servern skickade ett dhcpnack meddelande"

 

Detta meddelande är något äldre och inte lika aktuellt som det förra.

 

Är tacksam för all hjälp som jag kan få.

 

FRedrick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det ska vara en inbyggd dhcp server i min router, vad skulle detta innebära ?

Ifall jag nu inte skulle ha en inbyggd vad kan jag göra med detta då ?

Vanligtvis brukar man kunna lösa dataproblem genom att sitta och testa men denna gång har jag verkligen kört fast.

 

MVH

 

Fredrick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker felmeddelandet verkar lite konstigt. Om du har en router med inbyggd DHCP så borde ju routern ha ditt externa ip-nummer (213.100.115.48) och sen dela ut ett internt (192.168.x.x) till dina datorer innanför.

 

DHCP fungerar så att din dator gör en broadcast och frågar alla efter ett ip-nummer. En DHCP-server svarar med att antingen ge (DHCP-ACK) eller att neka (DHCP-NACK). Här har den uppenbarligen nekat din dator ett ip-nummer. Kika på din routers inställningar så att du inte ställt in att den ska dela ut ip-nummer till enbart vissa MAC-nummer eller något sådant.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Tack så mycket för ditt svar. Jag får tilldelat div. adresser från Tele2´s server. Adressen som min router har är den som kom standard installerad dvs. 192.168.1.254 är default, adresserna som mina båda datorer har är som följer 192.168.1.1 och samma fast med 2 i slutet. Min router ger mig det något kryptiska meddelandet "ADSL=update function is disabled" som jag har förstått ska allt vara installerat och routern ska söka efter dessa automatiskt.

 

I min router står följande:

 

Global port:

Adapter xxxxxx (mitt nätkortnummer i ena datorn)

Device: Router (ej namn på datorn, men spelar tydligen ingen roll i alla fall)

Domain: lämnat blankt.

Ip address: 213.100.11548

subnetmask: 255.255.254.0 (är det 254 som sturlar)

gateway: 213.100.114.1

 

 

Local port:

Ip address 192.168.1.254

Subnetmask 255.255.255.0

Dhcp server: Distribute ip addresse to local computer

start ip address 192.168.1.1 (datorns ip)

Number of ip addresses: 128

wins server 0.0.0.0.

DNS configuration: dynamic

 

Dessa är de inställningar som jag har i min router, den mottager lån och ip från kabelmodemet. Då jag installerade min router fick jag välja m ellan CATV, DSL dynamic mode PPPoE osv och slutligen Static mode.

 

BEhöver jag göra några större inställningar i Windows dvs. modifiera uppringningsegenskaper elelr andra inställningar förutom tcp/ip och andra protokoll.

Problemt är också att när man sitter och strular med dessa problem missar man ibland helt uppenbara saker.

MVH

 

Fredrick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...