Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att ändra varvtalet på alla fläktar?


Yrmff!!

Rekommendera Poster

Hej!!

Finns det nåt sätt att reglera varvtalet på fläktarna via mjukvara eller nåt?

 

 

 

 

 

 

 

Jag var ledsen för att jag inte hade några skor,tills den dag jag mötte en man utan fötter!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..jag har noterat att alla kontakter som fläktar kommer med går att 'ta isär' med lite teknik, sedan passar dessa stift perfejt i vanliga molexkontakter, så det är enkelt att välja volttal mellan 5 och 7V åtminstone, utan att slänga upp en femtilapp per fläkt plus frakt ;)

 

(notera dock att man inte bör belasta 5V-linjen för mycket om man inte vet vad man gör å vad ens PSU klarar. 5V belastas förstås även vid 7V-hacket)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Man kan ändra i BIOS också. Strömmen till processorfläkten. Jag var sugen på att göra det för att få fläkten tystare vid lägre varvtal, men jag tvekade.

 

I manualen till moderkortet står att systemet kan bli instabilt om man ändrar något där. Jag är inte någon van BIOS-tweakers så jag är lite osäker på det området. :)

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm!! Detta låter inressant!

Jag har nämligen en fläkt som sitter på ena sidostycket som jag genast ska testa detta på.

Det är min processorfläkt som brötar mest så jag tog loss den å satte ett gummi"snöre " mellan fläkt å kyldel å fick bort det högfrekventa "vinande" ljudet från den men vågar nog inte sänka varvtalet eftersom den tutar på i ca 4700 varv och ändå håller cpu ca 60c!! ekonomin är ibott så´jag tar gärna mot "gratistips" haha!! kylpasta kan det va nåt för det var nåt klet som satt på den fläns som AMD bifogade? så det har jag inte testat att byta. Eller är det helt enkelt en ny =tyst fläkt som gäller?

mvh Yrmff!!

 

 

Jag var ledsen för att jag inte hade några skor,tills den dag jag mötte en man utan fötter!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för kylfläns idag. Börja med att investera i en rejäl klump, tup en taisol (amd approved) för runt 2-2.5ghz. Den klumpen fixar mycket, fläkten demonterar man åså monterar man valfri annan fläkt med lägre varvtal, förhoppningsvis är klumpen så mkt effektivare än den du har nu så tempen ändå går ner :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite fram å tillbaka!!

 

Jag tog mig mod å testade att sänka till 5v på rubbet men då åkte cpu upp till 68c!(från 60c) så jag anv 7v tricket å då blev det bättre!! tempen åker "bara" upp till 63-64c.

 

cahssifläkten har ju gummi sen innan å i cpu fläkten satte jag ju äxä in en gummi bussning. = tystare.

 

 

Nu har jag även gummibussat hd + hd-fläkten men har fortfarande ett litet vinande ljud kvar å misstanker att nästa proj. blir att gummibussa nät-fläkten å ev grafikkortsfläkten + ev dämpmattor.. men det måste sägas att den vinande dator jag hade igår den finns inte längre!! Nu är ljudvolymen mycket bättre å man har ju fått blodad tand på det här så det blir väl till att testa fler grejer framöver.. jag vill passa på att tacka för den hjälp jag fått åxå !! :)

mvh Yrmff!!

 

 

 

 

 

 

 

Jag var ledsen för att jag inte hade några skor,tills den dag jag mötte en man utan fötter!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte en brytbladskniv eller liknande till att ta bort det, om du inte vill ha estetiskt fula repor efteråt. Ta i stället någonting av ett mjukare material än kylflänsen, tex. En snöskrapa av plast.

 

Funkar bra att få bort den med T-sprit eller liknande också. Jag har använt Kemiskt ren bensin och "ta-bort-smink-pads" vilket funkade strålande.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen ska genast ta och inhandla en sådden tub å testa!!

 

 

Jag var ledsen för att jag inte hade några skor,tills den dag jag mötte en man utan fötter!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!! jag har använt 5v först men det kylde för dåligt. Vad är din erfarenhet med 7v.tricket ?

Jag var ledsen för att jag inte hade några skor,tills den dag jag mötte en man utan fötter!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag fattar!! ;)

Jag håller med dej om att det är ett snårit utbud på fläktar!! jag håller ju så sakteliga på att få ner db på burken ,och har gett mig dän på att få det billigt åxå. Det började för några dagar sen å pengar är på väg in ,så egentligen skulle jag bara beställa ett gäng av de här "papst" fläktarna + en sådden stos som smalnar av mot cpu, men det har blivit lite sport av det hela så nu tänker jag göra som jag gjorde på min amdk62 450 när jag skulle överklocka den . Jag använde mig av en pet flaska som jag skar av å satte fast med piprensare på fläkten(80mm). Sen använde jag en täckplåt(chassi pci)som stag för fläkten å "hängde" fast den den framför cpu-flänsen. Det funkade kalas!! (det blir väl papst så småningom iallafall haha!)

 

 

 

 

Jag var ledsen för att jag inte hade några skor,tills den dag jag mötte en man utan fötter!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips, är att överdimensionera fläkten och köra den på halvfart.

Dvs.eftersom en kraftigare fläkt är tillverkad för andra förhållanden och stryper man strömmen så att den går på halvfart så slipper man nästan allt ljud från fläkten.stypningen fixades med en resistor

Från en som har en tyst dator..utan papst fläktar :-)

 

Glömde att säga att kyltempen är kanon i lådan och alla processorer mår gott.

 

[inlägget ändrat 2002-10-04 14:30:33 av stefanowich]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäpp!! det var nog nåt sånt jag hade tänkt mej!!

Var å sneglade på vattenkylning å hade lite ideer om vad man kunde hitta på i budgetvariant där med lite trixåfix. Men se där var det ju en fläkt ändå så det rann ut i sanden illa fort!!

 

tackar för tipset!!

 

Jag var ledsen för att jag inte hade några skor,tills den dag jag mötte en man utan fötter!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Yrmff!

 

Fanadapter 60 -> 80 svart

 

http://kylning.com/product_info.php?cPath=77_96&products_id=133

 

En kanonsak, tycker jag och kostar inte skjortan heller ;) 98 spänn!!!

 

Funderar själv på att skruva av fläkten från ett nätagg och använda den istället för min bullriga Cooler Master.

 

Är det någon som vet hur man ordnar en 3-pinkontakt till en sådan fläkt från ett nätagg?

 

Jag har inte öppnat och tittat, men förmodar att fläkten har fastlödade sladdar i nätagget.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tenderar att vara kontakt i nätagget oxå faktiskt, fast oftare 2-pins..

 

..men 60-80-adaptrar tror jag inte på, iaf inte de som har en "tunnel" som tvingar luften igenom ett 60-hål iaf.. snarare borde konstruktionen vara en liten ställning som höjer upp fläkten ett par cm ifrån flänsen, men utan att störa luftflödet igenom ställningen. Mindre buller å mer luft då...

 

--

.Weyland - som därför bara limmar fast 80-fläktar på flänsarna när det behövs.

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Weyland!

 

Tack för tips och råd!

 

Kan man ha fläkten limmad i ett tower utan att riskerar att fläkten lossnar?

 

Tror du att en välsorterad datoraffär kan fixa en 3-pinkontakt? Man kan kanske använda 2-pinkontakten ändå på något sätt?

 

Kontakten ser ju helt sluten ut. Därför blir det kanske knöligt att meka med det där själv. Vad tror du?

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...