Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XPHome över W2kPro


ErikHz

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag gjorde bort mig genom att ta bort domän i 2000Pro.

 

Bakgrunden finns här:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=335522

 

Nu tänkte jag komma ur situationen genom att jag köpt en uppgraderingsversion för XPHome.

Ska installera den över W2KPro

 

Jag undrar om den kommer att bråka om domäner igen?

 

Såvitt jag kan se finns inte domänbegreppet i Home eller W98.

 

Pro-versioner ska jag akta mig för i fortsättningen i min hemmiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, för att den ska bråka om domäner måste den vara eller ha varit ansluten till en sådan samtidigt som du inte har en susning om vilka lokala konton datorn har. Är det din installation så ta mej tusan om du inte vet vad det lokala administratorlösenordet är som du angav vid installationen ;)

 

Å om du inte har en domänkontrollant i hemnätverket (väldigt troligt? Neh ;) som du dessutom explicit har bundit datorn till genom att skapa ett maskinkonto på domänen kommer detta aldrig att hända igen :)

 

Huruvida du kan uppgradera en W2k till XP Home återstår att se, men det lär väl fungera eftersom maskinen inte står i en domän längre... (MS vet)

 

...dock förstår jag inte problemet, i ursprungstråden redovisades en lösning för att ta fram lösenorden för alla lokala användarkonton på datorn (du har prövat med administrator/administratör å blankt lösen får man förmåda?).

 

Jag föreslår dessutom att du gör en ren installation, inte en uppgradering. Det bör gå med den version du köpt genom att du matar in w2k-skivan när den frågar efter den.. *oj, lol* :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Weyland, du är en klippa

 

Jag har ingen w2K skiva. Bakrunden är att jag fått en dator.

 

Jag antar att samma problem skulle uppstå om det är en stulen maskin, men det är det alltså inte.

 

Kan dock installera W98 och sedan köra över den hoppas jag.

 

Administrator har jag provat (inte administratör då det är Eng version), men så enkelt ska det väl inte gå.

 

Lösningen att ta fram lösenord var minst sagt komplicerad, och förutsatte kompilering av linux-program bl a.

 

Det får nog bli en ren installation, som du säger. Missar några MP3-filer och litet album, men det finns backup på det mesta.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Vet inte om det är så lagligt att köra med uppgraderingslicens till Win XP om du inte har gilting licens att uppgradera från...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl att om du har en uppgraderingsskiva, så kan du inte installera den om du inte kan bevisa att du har det OS du uppgraderar ifrån, ofta genom att mata in skivan en kort stund vid installationen?

 

Kompilera linusprogram för att sno ut å bruteforce'a lösenorden på en win2k-burk låter lite väl, borde väl finnas färdiga verktyg för det tillgängliga? Om inte annat går det väl att köra någon form av pwrecovery?

[inlägget ändrat 2002-10-01 20:03:19 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, spela roll? ;)

 

Förresten så hade han väl 98:an på originalCD. Uppgraderingen borde väl gälla från den?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäpp, såg inte det inlägget. Trol enklast att göra som Weyland säger att köra ren installtion av W2K och mata den med 98:an för att visa giltig uppgradering. :)

 

[inlägget ändrat 2002-10-01 21:11:37 av Junk Junk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så får det nog bli, har en giltig W98.

 

Tänkte dock försöka köra över W2K först

och se vad som händer.

 

Den kan väl inte skriva något på min XP-uppdaterings CD ;-)

 

Även om jag skulle knäcka adm. lösenordet kan den ju fortfarande bråka om att domänen inte finns är jag rädd för.

 

Har fått respekt för detta med domäner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet förra ägarens konto, som jag ju loggade in mig som. Därför kunde jag

ta bort domänen, som jag tydligen hade befogenhet att göra. Kontot är typ

Andersson lösenord Andersson.

 

Men ingen susning om administratör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stilla undran bara

uppgradera från W2K till XP Home har väl adrig gått utan bara till Prof

 

Nu har jag läst tråden lite slarvigt och han ska tydligen köra från W98 till XP Home.

 

/Matte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag skulle knäcka adm. lösenordet kan den ju fortfarande bråka om att domänen inte finns är jag rädd för.

 

Neh ;)

 

Sluta respektera domäner ;p

 

Anledningen till att du inte kan logga in som andersson längre är juh för att det kontot låg på domänen, på företagets nätverk, å hade noll koppling till datorn ifråga. Eftersom datorn var borttagen ifrån domänen å du försökte logga in med ett domänkonto i början borde du fått ett felmeddelande om detta men ändå släppts in. Sedan tog du bort burken ur domänen (som den inte kunde prata med) - därmed försvann alla spår å möjligheter att logga in med domänkontot andersson....

 

...det du behöver är lösen till ett _lokal_ användarkonto, av vilka det finns minst ett, lokal administratör, så du kan logga in på just precis den dator du sitter framför :)

 

Men, men... ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en uppriktig åsikt, men den här tråden, liksom din förra, stinker av licenscrack och stöld av konton.

 

Det är ovärdigt att ens bevärdiga sådana frågor med uppmärksamhet, anser jag. Och så ser man hur folk glatt och villigt sprider sina kunskaper om hur man bryter sig in i främmande maskiner.

 

Eftersom "ErikHz" tydligen inte fått någon återställningsskiva eller kommenterat mitt inlägg i hans förra fråga i samma ärende, så anser jag i alla fall att ni borde behärska era lustar att visa er duktiga.

 

Det kan nämligen lika gärna handla om stöldgods, vänner.

 

Nästa gång är det kanske er f.d maskin han ber om hjälp med...

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 12:27:54 av LarsW]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Eftersom datorn var borttagen ifrån domänen å du försökte logga in med ett domänkonto ......"

 

Det var väl domänen som var borttagen från datorn. Datorn kunde användas av Andersson lokalt.

 

Lokal-användarkonto är ett nytt begrepp för mig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta, men har du ingen förståelse för att jag försöker få tillgång till min lagligt införskaffade maskin.

 

Om jag köper en bil, och råkar lägga in backen i st. för 1:an så kan det bli litet plåtskador i vörsta fall, Inte att hela bilen går upp i rök!!

 

Jag ber inte om att få tips till crack, utan bara hur jag ska hantera situationen, och få stöd för mina planer.

 

Microsoft har fått sålt en licens extra p g a mitt missöde så det är närmast motsatsen till crack.

 

Tror du inte att de som sysslar med stölder har kontakter som har nödvändiga kunskaper? Håller med om att dessa inte ska spridas här.

 

Däremot så kan det vara interessant för mindre avancerade läsare att bli varnade av detta här.

 

Jag tacker de som har gett mig sin syn på min situation tar fortfarande emot synpunkter, ännu inte gjort något, leverans av XP uppgradering idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida jag tror dig är ointressant. Men att dina trådar är guld värda för tjuvar kanske du håller med om?

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl domänen som var borttagen från datorn. Datorn kunde användas av Andersson lokalt.

 

Nej, datorns domänkonto (ja, datorn har ett konto på domänen om den är medlem) var juh förmodligen kvar i domänen den kom ifrån, men datorn var bortflyttad ifrån nätverket/domänen fysiskt.

 

Att datorn kunde användas lokalt var juh inte fallet, eftersom hela tråden handlar om att den _inte_ gick att logga på lokalt ;) ...man kan logga på med ett domänkonto på en dator som är medlem i en domän men som av någon anledning inte får kontakt med domänservern (fysiskt bortplockad). Tar man däremot bort datorn ifrån domänen via nätverksinställningarna så försvinner juh denna möjlighet totalt...

 

F.ö. lär man väl tvista om det legala i situationen, får ett företag eller en privatperson kränga vidare en dator med installerad OEM-licens (ingen skiva) av Windows på?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får ett företag eller en privatperson kränga vidare en dator med installerad OEM-licens (ingen skiva) av Windows på?

 

Nej. Alla märkesdatorer säljs med en OEM-licens sedan flera år. Det är därför man hittar licensnumret klistrat på maskinen numera, och det är därför jag tycker att det hela är inte så lite skumt och det är därför jag tycker att ErikHz kunde berätta varför han inte har någon återställningsskiva eller fått någon hjälp av företaget han "fått" maskinen av, och det är därför jag tycker att IDG's moderatorer är lama och genom passivitet inte bara uppmuntrar cracking, det kan dessutom mycket väl kan vara cracking av stöldgods, och det är därför jag tycker att folk ibland kunde tänka efter innan de briljerar med sina kunskaper.

 

Basta.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 22:10:47 av LarsW]

{stavfel. Syftningsfel. Allt. Förbannad}

[inlägget ändrat 2002-10-02 22:12:46 av LarsW]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurdå?

Snor man en burk zappar man givetvis hårddisken, och lägger in OS och allt på nytt.

Jag tror ju inte att man skulle göra som ErikHz och försöka rädda OS:et på hårddisken, då är det en jäkla stor risk att man åker dit om man försöker sälja burken sen eftersom uppgifter om tidigare ägare då ligger kvar på diverse ställen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för klargörande Weyland!

 

Domäner, konton, användare, arbetsgrupper, medlemmar, rättigheter. Mycket att hålla reda på.

 

Min avsikt var att rensa datorn från sitt förflutna, utom operativsystemet och vissa personliga filer.

 

Började med skrivbordet , där domänen låg. (Konstigt att en sådan sak ligger på skrivbordet, där bör bara finnas genvägar, och eventuellt temporära filer, på väg till slutlig destination)

 

Hade inte varit helt fel med en varning typ "är du säker?". Trodde att jag bara tagit bort en genväg, men när makinen satte igång att jobba för högtryck.....

 

Firman datorn kom ifrån var en av de många som drog kraftigt ner, efter IT-boomen, så att hela dataorganisationen var i upplösning, vad jag kan förstå.

 

Jag vet inte hur det går till nuförtiden vid multi-licenser, om det överhuvud taget delas ut en CD per maskin. Sköts det inte från server?

 

Nu måste det i alla fall bli lagligt när jag FDiskar maskinen och startar med egna OS.

 

Hoppas att lämpliga drivisar finns att få tag på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Just det SYS 64738.

 

Dessutom:

Har läst villkoren för uppgradering och det är så att XPHome endast går att installera över W98 eller ME, inte W2K tydligen.

 

Kunde nöjt mig med W98, 1250 kr mer eller mindre bortkastat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men !,varför köpte du då XP överhuvudtaget du tänkte ju hur somhelst uppgradera W2K ?,XP är ju mycket bättre än W98.

 

Hoppas du får igång den med W98 och det lär säkert komma fler såna frågor om liknande datorer när många firmor försvinner som du sa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var ett misstag, hade fåfängt hopp att komma åt vissa data på laptopen, då

98:n ju inte har NTFS.

 

Du har rätt Hyper att XP är bättre, men jag har redan en P4 2,0 med XP.

 

I en bärbar räcker nog 98SE för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey,vilken soppa,är det mappar och filer du vill komma åt så prova partion magic och gör om ntfs till fat 32.

 

/Matte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade fåfängt hopp att komma åt vissa data på laptopen, då

98:n ju inte har NTFS.

 

Jaha, inget värre ;)

Jag tror att det här kan vara nåt:

http://www.winternals.com/products/fct/ntfswin98.asp

 

Det kostar visserligen en slant men under downloads så finns en gratis demo som kan läsa men inte skriva till NTFS-volymer.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-03 14:52:55 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite ljus över domän problemmet kanske.

Win2k cashar inloggningen från en domänanvändare. Alltså går det att logga in med ett domänkonto på en burk som inte är ansluten till domänen utan att få ett felmedelande. Förrädiskt ibland men bra om man har en bärbar.

Är dessutom domänanvändaren medlem i den lokala admingruppen så går det att byta från domän till workgroup utan att få någon varning om att domänkontot slutar att funka på den lokala burken. Alltså bör man ha ett lokalt konto innan man gör detta. Fast det märkte du nog.

______________________________________________

Verkar som jag har fått tillbaka mitt alias.

Tror jag, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...