Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pirater vs Pirater

Hakinger

Recommended Posts

http://www.expressen.se/article.asp?id=124237

Nu vet vi varför musik-cds kostar så mycket, har inget med kostnadseffektivitet eller konkurrens att göra iaf.

Jag var i det förlovade landet i väster för ett par veckor sen. Och jag blev förvånad över att skivorna kostade lika mycket där som här. Men det fanns många affärer som sålde begagnade skivor för 30-80kr beroende på popularitet, jämsides med fullprisskivorna, vilket jag fann uppfriskande. Det borde man se här oxå, tycker jag.

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

[inlägget ändrat 2002-10-01 00:14:29 av Pentti H]

NumeriusNegidius

Varför är jag inte förvånad?

Att det var kartellbildning kunde man ju ha räknat ut med ar**et och en Anoto!

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Borde vara ett fall för svenska konkurrenverket vetja.

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

NumeriusNegidius

På senare tid har skivbolagens pengar gått till:

1. Försöka störta P2P-programföretag.

2. Ta fram och annonsera artister såsom Excellence, Supernatural, Sofia, Bubbles, A-teens (bara i lilla Sverige) och annat lågkvalitativt skräp.

3. Köpa licenser av icke fungerande kopieringsskydd.

4. Köpa upp varandra och fusionera med andra bolag

Så jag förstår att de måste bilda kartell för att kunna ge VD:arna feta bonusar... :/ Nej. Det är dags för en uppränsing i skivbolagsträsket!

/Nisse

---

Och exakt vad tjänar vi konsumenter på att dom för böta en massa pengar till ett par amerikanska delstater? Det betyder ju bara att de förlorar pengar som de måste ta igen genom att höja cd-priserna? Hade inte ett bättre straff varit att de tvingats sälja alla sina cd's för halva priset under säg en månad?

/Niklas

NumeriusNegidius

Vi kanske inte tjänar kortsiktigt. Men om domen avskräcker från att fortsätta kartellen (vilket det säkerligen inte gör) så blir konkurrensen sundare och priserna stabilare.

/Nisse

---

Frestande,men visst vill vi se att

priserna håller sig inom ramarna efter det med ?.

/Matte

[inlägget ändrat 2002-10-01 12:56:54 av Hyperboy]

Ett tillägg till varför cd-skivor är dyra. Såg i nyheterna att Robin Williams skrivit på ett kontrakt med sitt skivbolag på 1.1 Miljard kronor. Man undrar ju om det är motiverat att betala så mycket pengar innan man sett ifall det finns nån gris i säcken sas.

Man såg ju hur det gick med Mariah Careys kontrakt, hon fick väl nånting på 300miljoner för att bolaget inte hade råd att betala dom 800miljoner dom skrivit kontrakt om.

Robin Williams

Han är väl skådis? Robbie Williams?

protect me from what i want.

Jo, det är sant sångaren menar jag. (fast han heter väl Robin på riktigt?)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...