Just nu i M3-nätverket
Jump to content

NetBIOS

//Thomas

Recommended Posts

Fler än jag som råkat ut för en enorm ökning av försök att ansluta utifrån via 139:an? (Port 139 NetBIOS)

Bara de senaste dagarna är det säker 10-20 st i timmen som försöker ansluta/scanna enl. brandväggen. Alltid olika IP-nummer det kommer ifrån, spritt över hela världen.

-Patrik Johansson-

Ja det är väl vanliga portskanningar, då detta borde vara en av de bästa portarna att kontrollera om den är öppen eller ej eftersom det används av Windows fil och skrivardelning.

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

Jo iofs, men datorn har konstant varit uppkopplad i snart 2 år, men det är inte förräns nu det ökad så i mängd. Tidigare var det några ggr/dag.

"Fler än jag som råkat ut för en enorm ökning av försök att ansluta utifrån via 139:an? (Port 139 NetBIOS)"

Inte port 139, däremot port 1025-1028 har jag idag hittills haft drygt 50 (varav mer än hälften varit port 1025) NetBIOS försök som ZA har "alertat" om.

/Max

Hmm.. 1025+ är förmodligen den lokala porten (på deras dator), och sedan någon NetBIOS-port (137-139) på din dator. Jag kommer inte ihåg hur ZoneAlarm visar varningarna.

Ciao,

Anders

"Hmm.. 1025+ är förmodligen den lokala porten (på deras dator)"

Så är det.

1025 står för "network blackjack". Och vad har jag med dem att göra? Kanske de funnits med som pop-up på någon sida?

NetBIOS porten på min dator är 137 som försökts mot.

Uttryckte mig lite otydligt i förra inlägget.

/Max

Den lokala porten vid en anslutning brukar slumpmässigt (eller stegvis) väljas (1024+). Därför man ibland kan få helt sjuka varningar från "dåliga" brandväggar om man använder aktiv FTP.

Ciao,

Anders

[inlägget ändrat 2002-10-01 21:01:36 av Anders N]

Glenn Larsson

Kan också vara något annat i stil med "sharescanner". Har du kollat traffiken innehåller eller droppar du anslutningen (direkt vid SYN)?

Mvh,

Glenn

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...