Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Applet not found...

vingummi

Recommended Posts

Har skrivit en applet och om jag kör den i appletviewer så funkar det men om jag lägger in den på en html-sida så står det:

"load: class <min klass> not found".

Klass-filerna ligger i samma mapp som html-sidan. Nån som vet vad felet kan vara???

En fundering jag har är om det kan ha och göra med MS JVM, min version kanske är gammal. Jag har version 5.0.3805.0 och den hittade på nån icke-MS sida och vet inte om det är den sista, hittar ingen nyare nånstans....

Knappast troligt om det står att just hans klass fil inte hittas, mer troligt att han gjort fel i applet taggen, alternativt lagt klass filerna på "fel" plats.

Mer info efterlyses.

[inlägget ändrat 2002-09-30 18:19:00 av xyzz]

Så här ser det ut:

class-filerna ligger direkt i bin-mappen (C:\j2sdk1.4.0_02\bin) eftersom jag inte lyckats med PATH...

Dom filer som appleten består av är dessa:

ClientApplet.class,

Client$1.class och

ServerThread.class.

ClientApplet är "huvud klassen", med void init() metoden, och anropas i html-dokumentet.

Html-filen är mycket enkel och ser ut så här:

<html>

<head><title></title></head>

<body>

<applet code="ClientApplet.class" height=300 width=450>

</applet>

</body>

</html>

Html-filen ligger i samma mapp som klass-filerna...

[inlägget ändrat 2002-09-30 19:06:20 av magnus i Karlstad]

[inlägget ändrat 2002-09-30 19:11:51 av magnus i Karlstad]

Ok, står det verkligen att just din klass inte hittas ?

Nåja, testa med Sun's Java plugin eftersom du kör med Java 1.4.0, antar att du kör med JApplet ?

Java plugin borde förresten redan vara installerad så om det inte funkar är det nog något annat.

Hur ser din kod ut ? Har du lagt det i nåt paket ? Dvs har du ett package statement i koden ?

[inlägget ändrat 2002-09-30 19:37:14 av xyzz]

Upptäckte nåt underligt...

Under mappen "demo" (som ligger under c:\j2sdk1.4.0_02)ligger mapparna: applets, jfc, jpda och plugin. I applets-mappen finns ett antal exempel-applets. Ingen av dessa fungerar utan ger samma felmeddelande "class not found". Om man då istället går till plugin-mappen så finns det under den en till mapp som heter applets och som innehåller exakt samma exempel som ovan, med den skillnaden att här fungerar dom.

Kanske skulle göra en ny installation ?????

Kan meddela att felet är löst och berodde på att MS JVM inte funkade riktigt och Suns inte var inställd på ett korrekt sätt.

Nu återstår bara att fundera ut hur man ska göra för att det ska fungera med MS JVM eftersom det inte är så väldigt många som har Sun:s variant...

Kan meddela att felet är löst och berodde på att MS JVM inte funkade riktigt och Suns inte var inställd på ett korrekt sätt.

Ok, det jag tyckte var lustigt är att du sa att det stod att din klass inte kunde hittas, borde stått nåt annat.

Nu återstår bara att fundera ut hur man ska göra för att det ska fungera med MS JVM eftersom det inte är så väldigt många som har Sun:s variant...

Det går inte om du använder Java 2 features, Sun tillåter ju inte MS att göra en version som funkar med Java 2.

Du måste isåfall göra om den till Java 1.1

Det stod faktiskt så:

"load: class ClientApplet not found".

Det stod alltså i statusraden i explorer.

Funderar på att prova MS SDK 4.0.

Om man nu måste få dom att fungera i explorer kanske man borde använda MS prylar...

Funderar på att prova MS SDK 4.0.

Det enda du måste hålla reda på är att inte använda Java 2 features, som till exempel JApplet och Swing klasserna.

I princip är allt i övrigt detsamma, event hantering, inner classes och allt sådant var saker som introducerades i Java 1.1 och är likadant i Java 2.

Du kan alltså använda vilken Java kompilator som helst så länge du kör med Java 1.1

Ska man göra applets är det nog 1.1 man bör hålla sig till eftersom det stöds av flest browsers.

Sun har bitit sig ordentligt i foten med allt bråk med MS.

[inlägget ändrat 2002-10-01 11:29:29 av xyzz]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...