Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

233 Mhz vilket är bäst?


raiTA

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har hittat en gammal dator (233 Mhz MMX, 98Mb RAM, 2Gb Hd) som jag skulle vilja prova Linux på. Jag har aldrig ens sett det,, har god datorvana dock:)

Jag har förstått att det finns lite olika versioner att välja på (redhat & mandrake bla). Vilken är bäst lämpad för datorn? Får det plats på 2 Gb?

Bifoga gärna nedladdningssida om du har tid!

 

Tack!

//erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att Debian (http://www.debian.org/) är helt oslagbart. Lite jobbigt att installera och sätta upp anser en del och kanske lite högre inlärningströskel jämfört med andra men det är det värt med tanke på flexibiliteten man får i längden. Allt är ju relativt. Jag tycker inte det är svårt iaf, men smidigast av allt jag provat att administrera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med föregående talare (JOPS), har kört Debian i ett antal år nu och visst var det krångligt att installera det då, men nu då Woody släpptes som skarp version måste jag säga att det var mycket lättare att installera än förr. Detta kanske beror på att jag har vant mig vid Debian, men jag tror inte det...

 

Frågan är dock vad du vill göra med din linux dator. Hade du tänkt använda den som en vanlig desktopdator på samma sätt som du använder Windows så tror jag inte att din dator kommer palla med det du vill göra, kort sagt, du kommer nog bli besviken eftersom X som är "windows miljön" kräver en del resurser. Men om du nu vill testa det i alla fall så skulle jag nog rekommendera Mandrake som jag själv tycker fungerar bra som en workstation maskin.

 

Ska du däremot använda maskinen som en server så tycker jag att du ska köra på, och köra på med Debian. Debians system för paket hantering (apt) är oslagbart och väldigt skönt att ha då man ska uppdatera sina programvaror.

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-30 13:43:13 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej,, jag tror jag provar mandrake först.

Tur att det inte finns ngn gräns på omformatering av hårddisken=P

 

//erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Förstår faktiskt inte varför man skulle välja Mandrake över Debian bara för att det är en arbetsstation. Det är ju särskilt på arbetsstationer man vill kunna uppdatera sina applikationer smidigt. Som sagt apt är oslagbart och det finns vad jag vet inte ens i Mandrake. Samt att Debian supportar både DEB's och RPM's vilket jag ännu inte sett i andra distributioner. Uppdatera mig gärna om jag har fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på Mandrake 9 igår, och de har faktiskt kommit rätt så långt med sin apt liknande programvara "urpmi". Verkar funka riktigt smidigt, speciellt på en workstation maskin där man sköter det grafiskt i en GUI.

 

urpmi kan även köras från skalet.

 

-Bj0rN som kör Debian på servrar och Mandrake på Workstations.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt frågan gällde det Linux-system och BSD faller ju inte inom ramen för det. Men visst, BSD är effektivt men kanske inte lika lämpat som Linux för workstations om det nu är det han ska ha det till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt frågan gällde det Linux-system och BSD faller ju inte inom ramen för det

 

Man får väl förutsätta att det handlar om okunskap? Forumet ger utrymme för fler avarter än bara just Linux, skadar juh inte att tipsa om plattformar som man anser vara bättre, men som fortfarande faller inom forumets ramar ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så uppdaterad på FreeBSD längre så jag kan ha fel med min motivering varför det inte lämpar sig för workstations. Operativet i sig är inte alls olämpligt (applikationerna man kör är ju i stort sett de samma) men vad jag vet så finns det inte support för tillräckligt mycket av hårdvaran. Det varierar ju iofs från användare till användare hur mycket av den egna hårdvaran man vill kunna utnyttja. Linux klarar iaf all hårdvara jag har men jag är mycket osäker på att BSD gör det. Rätta mig om jag har fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...