Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ta bort oönskade autostarter


€inri

Rekommendera Poster

Det visar sig finnas ett antal program som autostartar varje gång datorn startas. Flera av dessa är oönskade program, s.k. "trash applications". Därför skulle jag vilja kontrollera att inte ens ett försök till autostart av dessa suspekta program görs i min dator.

Min datorleverantör säger att det inte går. Man får leva med att utomstående skickar in program och inte bara installerar dem; de ges också autostart, till dess att allt minne förbrukas vid autostart. Men detta kan väl ändå inte vara sant.

Tacksam om någon som vet hur man gör hör av sig.

Jag kan gå in och ändra i registret bara jag vet var och hur ändringen skall företas.

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt 100 på vad ditt problem är, men kan visa dig rätt i registret för att få bort autostarten av program.

 

Finns egentligen två vägar. Via programmet msconfig kan du ändra i uppstarten utan att peta direkt i registret. Windows kommer då att varna vid uppstart att du kör just en alternativ uppstart. Kan vara ett säkrare sätt att testa vilka program som ej här hemma i autostart än att ändra i registret.

 

Registerposten du ska ändra i är:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

 

men sedan kommer frågan: vad är det för program som lägger till sig i autostarten? Kommer de att lägga sig där igen? Kan kanske vara värt att köra ett AntiVirusprogram samt kolla datorn med AdAware.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svaret!

Jag kör antivirusprogram och de säger jag har inga virus.

Men har i denna månad haft besvärligt besök av Nimda.eml och Nimda.eml-virus.

Problemet just nu är att när jag avbockat de oönskade programmen så måste jag sen köra selektiv start. Så snart jag byter till Normalstart, så ändras inställningarna på Autostart-fliken tillbacka. Alla de tolv programmen där bockas!

Här gör jag kanske något fel. Har misslyckats nu länge med att få bort, exempelvis de följande raderna (programmen):

dw

SaveNow

gttask (förstår det är Quick Time)

msmsgs

RealPlay

RUNDLL32

NEWDOT~1

Inget av dessa sju program vill jag skall belasta min maskin vid uppstart.

Dessutom är det program jag inte köpt, inte fått och ej heller önskar mig i julklapp.

 

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du bockat ur de som inte ska autostarta, tryck OK/stäng eller vad det står. Starta sedan om datorn. Då får du ett fönster om du vill ha selektiv start. Bocka i rutan i det fönstret och tryck OK. Du väljer då att ha gjort en selektiv start. Nästa gång du startar datorn slipper du denna fråga. Och då återgår inte de du avbockat.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

msmsgs = MS messenger, borde förbjudas.

RealPlay = Realplayer, borde vara straffbart att göra såna skitprogram. Du kan ställa in i realplayer så det inte startas automatiskt.

RUNDLL32 = en del av windows.. eller ett program som låtsas vara det, minns inte vilket. Borde vara enkelt att kolla upp dock.

 

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Real Player kan du få inte autostarta på följande sätt då du har öppnat Real Player: Visa/Inställningar/Startcenter/Inställningar. Ta bort bocken ur rutan "Aktivera StartCenter" så slipper du autostarten. Real kommer förståss att fråga dig om du är säker på att inaktivera.

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått till det med selektiv start? Bifogar en bild på hur det ska se ut:

 

http://w1.865.telia.com/~u86514936/Selektiv_start.JPG

 

Om du bockar i som jag gjort och trycker OK, så behåller du ändringarna i autostart och slipper detta meddelande nästa start/omstart. Det återgår inte till normalstart.

 

Då du bockat ur de ej önskvärda i autostart trycker du "Verkställ" och sedan "Stäng" och startar om din dator.

 

/Max

 

[inlägget ändrat 2002-10-01 18:55:01 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...