Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 mb eller 8mb cache?


gdgd

Rekommendera Poster

Ska köpa en ny HD 120GB, funderar på en IBM med 2mb cache eller en WD med 8mb cache. Märker man någon stor skillnad i snabbhet på dessa? Är det värt att lägga några extra hundralappar på en WD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att det gör en viss skillnad med 8 Mb cache istället för 2. Jag har en WD med 8 Mb men har inte benchmarkat hur snabb den är. Funkar bra gör den iaf. Prioriterar du ljudnivå är det Seagate Barracuda IV som gäller. Men den går tyvärr inte få större än 80 Gb. Kan för övrigt säga att WD'n körs i en fileserver i garderoben och att jag snart kommer köra Barracudor i mina arbetsstationer där det ska vara så tyst som möjligt. Vad gäller IBM så håller jag mig borta från dem numera eftersom det varit fabrikationsfel på ett antal modeller som gör att de börjar kvadda data efter typ ett halvår eller nåt år.

 

[inlägget ändrat 2002-09-30 17:24:56 av JOPS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda jag kan bekräfta personligen är 75GXP där jag sett flera fall då diskarna får korrupt data. Exakt samma fel ska tydligen finnas på 60GXP men jag vågar helt enkelt inte lita på att de fått ordning på det i 120GXP heller så jag testar nu med WD som nykomling och Seagate har jag kört i flera olika modeller i över 5 år utan problem. Men ett faktum kvarstår dock: Diskar går alltid sönder förr eller senare. Det är bara en fråga om hur länge de håller så ta backup på viktig data!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...