Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nå, varför rasar börsen...?


Chakotay

Rekommendera Poster

Kan inte de mest ständigt dalande börskurserna också ha att göra med att all information om kurserna numer blixtsnabbt finns tillgänglig över hela jorden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay,

 

Alla större aktörer agerar många gånger likvärdigt till följd av att informationen "färdas snabbt".

 

Varför börsen stiger och faller beror på många faktorer.

 

Inte minst handlar det om förväntningar på resultatutveckling på kort sikt som påverkar bedömningen om kapitalplaceringar ger vinster respektive förluster. Psykologi kan i hög grad förklara de större aktörernas beteende.

 

Jag undviker att använda mig av begreppet investering då det ger uttryck för en långsiktighet vilket inte aktieplaceringar och börsen ger uttryck för.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Våra gemensamma pengar har använts till att köpa luft", säger Johan Ehrenberg, chefredaktör för ETC. Har våra pensionspengar spelats bort på börsen? I studion finns Johan Ehrenberg, chefredaktör ETC, Johan Norberg, Timbro, Wanja Lundby-Wedin, LO, Helena Tagesson, ATTAC och Anders Andersson, Privata Affärer.

 

Ikväll onsdag på SVT2 i programmet Debatt 22:10. Även i SVT2 5/10 och i SVT1 8/10

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"40 miljarder av våra pensionspengar har gått upp i rök under de senaste två åren."

 

"Efter förra kraschen runt 1930 tog det 30 år för börsen att återhämta sig."

 

Det är vad som bl.a. sades i Debatt igår.

 

Någon mer som såg programmet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, jag såg den.

 

Debattklimatet lika uselt som vanligt. Alla pratar i mun på varandra och gör personangrepp. Kan det bero på den begränsade tiden måhända? Eller tvärtom, att tiden är så lång att argumenten tryter på slutet och personangreppen då kommer?

 

[inlägget ändrat 2002-10-03 22:17:33 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fascinerades av Anders Andersson: först höll han upp ett diagram visande börskursen från ett antal decennier till nu, som på på senare år närmast hade formen av en uppochnervänd istapp - för att någon minut senare frejdigt påstå att aktiesparande varit det mest lönande under alla perioder...

 

Hur det gått med den bit av en aktiesparfond jag fick ärva år 2000 kanske ni kan gissa...

:-c

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det gått med den bit av en aktiesparfond jag fick ärva år 2000 kanske ni kan gissa...

 

Du resonerar ungefär som småsparare brukar göra, går det inte rakt upp på en gång så är det en dålig investering.

 

Aktier är en investering på LÅNG SIKT, det brukar ALLA som hanterar aktier påpeka men när man sedan frågar småsparare så känner de sig ändå lurade, märkligt fenomen måste jag säga, kan det vara så att man bara vill lyssna på det positiva och inte på varningarna ?

 

Jag har faktiskt aldrig någonsin hört en mäklare säga att det är riskfritt att investera i aktier, däremot har jag hört politiker hysta ur sig sådana saker (om Telia).

 

Din fond kommer nog stiga igen, samhället kommer inte helt plöstligt rasa samman och inte heller ekonomin, att jämföra dagens läge med nån krasch förra årtusendet är närmast löjligt, vi har inte sett någon sådan krasch och ingen är på väg heller.

 

Tvärtom är det ett gigantiskt köpläge idag, se bara på Ericsson, 4kr per aktie, helt otroligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xyzz,

 

Ja, aktier som investeringsobjekt för småsparare är tveksamt då det berör privatekonomin och många upplever det som förluster när aktier rasar på kort tid.

 

Om de stora institutionella placerarna flyttar kapitalet snabbt påverkar det också småspararna reaktion och upplevelse.

 

Den intensiva informationen som når oss om börsens utveckling påverkar också omdömet och agerandet.

 

Dock har alla aktörer missat att informera småspararna (läs allmänheten) tydligt och klart vad aktier är och hur den som finansiellt instrument fungerar.

 

I och med omläggningen av pensionssparandet blev vi alla kapitalplacerare över en natt och det slår igenom också idag.

 

Mvh

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...att jämföra dagens läge med nån krasch förra årtusendet är närmast löjligt, vi har inte sett någon sådan krasch och ingen är på väg heller.

 

Hmmm... det är debattledare m.fl. som sagt i TV att så illa har det inte varit sen Kreuger-kraschen.

 

Jag tycker du verkar vilja bagatellisera det nuvarande börsraset....?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... det är debattledare m.fl. som sagt i TV att så illa har det inte varit sen Kreuger-kraschen.

 

Så illa, i vilken bemärkelse ?

 

Jag var inte med då och vill nog lova att de flesta som stod där inte var det heller men vad jag sett på dokumentärer i tv så var det en verklig krasch, dvs i stort sett alla börs registrerade bolag gick i konkurs.

 

Det är inte tillnärmelsevis likadant idag, visst har börsen gått ned mycket men mer än så är det inte, det är ingen allmän kris i samhället, det är inga tusentals konkurser på väg bland börsbolagen.

 

Jag tycker du verkar vilja bagatellisera det nuvarande börsraset....?

 

Nja, snarare att det finns vissa här som försöker få det att låta värre än det är, liksom vissa reportrar på tv.

 

Jag har varit med ett tag helt enkelt, jag får inte panik bara för att börsen går ned.

 

Jag har själv ett litet pensionskonto, just nu står det på mina Ericsson B aktier "anskaffningsvärde 7.552kr, nuvarande värde: 550kr" men jag känner mig inte speciellt panikslagen för det för Ericsson lär knappast gå i konkurs och som någon sa på just Ericcson "folks behov att prata i telefoner har knappast blivit mindre".

 

Med andra ord kommer det vända och eftersom Ericsson fortfarande är en av världens största leverantörer av utrustning för telekom branschen så känner jag mig inte så orolig.

 

Sen om Ericsson kommer fortsätta vara Ericsson det låter jag vara osagt, de kanske blir uppköpta snart.

 

I vilket fall som helst, det har inte varit någon "kreuger krasch", du får vara lite kritisk när du ser på tv och läser tidningar, dåliga nyheter säljer bättre än goda.

 

[inlägget ändrat 2002-10-04 16:42:27 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du får vara lite kritisk när du ser på tv och läser tidningar, dåliga nyheter säljer bättre än goda.

 

För att travestera:

Goda utsikter säljer bättre än dåliga.

Så tänkte nog de bankkontakter som lurade på folk - eller lurade dem att behålla - massor med aktier.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att travestera:

Goda utsikter säljer bättre än dåliga.

Så tänkte nog de bankkontakter som lurade på folk - eller lurade dem att behålla - massor med aktier.

 

Jaha, jag känner mig inte så lurad och som jag sa tidigare har jag aldrig stött på någon i den branschen som hävdar att det är riskfritt men man hör väl vad man vill antar jag.

 

Jag vet inte vart du vill komma med tråden egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej debattörer!

 

Jag vet inte vart du vill komma med tråden egentligen.

 

När vi har två så skilda utgångspunkter i diskussionen, Chakotay (glad amatör) och xyzz (initierad aktieinnehavare) så haltar diskussionen och blir litet obalanserad.

 

Fortsätt gärna debattera men ta hänsyn till utgångspunkterna :-)

 

Mvh

Dennis

Moderator - Ekonomi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns förstås de som gillar att kurserna gått ner.

 

Återigen måste jag säga att jag vet inte vad du vill egentligen med tråden, det verkar som du bara vill opponera dig mot allt man säger.

 

Om du känner dig orättvist behandlad av någon bank eller fondkommissionär så ta upp det med dem eller lämplig myndighet.

 

Annars kan du läsa en bok om grunderna i aktieägande, här finns många bra böcker:

http://www.aktiespararna.se/kunskapsbrsen.asp

 

Lämpligtvis börjar du med någon av de grundläggande böckerna.

 

Om du inte alls är intresserad av aktier och tycker alla lurar dig föreslår jag att du inte ger dig på det.

 

[inlägget ändrat 2002-10-04 22:28:33 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte alls är intresserad av aktier och tycker alla lurar dig föreslår jag att du inte ger dig på det.

 

Jag skulle säkerligen aldrig "gett mig på det" om det inte blivit som jag skrev tidigare - att jag ärvde en bit aktiesparfond, och om jag minns rätt hade inte raset riktigt börjat då.

 

Inbillar mig nog att jag förstår de grundläggande principerna i aktiehandel, men grejen nu är ju att det är ett så långt och utdraget ras som väl fortsatt även under den sk högkonjukturen.

 

Det kan väl inte vara så lyckat att aktieägandet är så utbrett plus att pensionerna ligger i aktier.

Jag tycker att därför borde lågkonjukturerna bli en ond cirkel och det är kanske vad som skett.

 

Folk som känner sig utblottade genom börsraset och genom att pensionerna urholkats drar ju rimligen ner sin konsumtion och lågkonjukturen förstärks och börsen rasar ännu mer osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay,

 

Tycker nog att ett flertal svar pekar på samma saker i tråden och at du har fått dina svar:

 

- Aktiekurser påverkas av flera faktorer på såväl kort som lång sikt.

 

- Aktieinnehav är ett långsiktigt sparande över flera år. Ha därför tålamod och börsen vänder framgent uppåt igen.

 

- Aktier som investeringsobjekt är förknippade med risk. Det innebär att värdet kan gå upp respektive ned på denna typ av värdepapper. Det är så att säga ett utmärkande drag för detta finansiella instrument och ingen kan garantera värdet (kursen) över en längre.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Blankning innebär att man lånar aktier och säljer dom på en gång för att sedan köpa tillbaka dom på marknaden till ett lägre pris.

 

Exakt hur själva transaktionen tekniskt går tillväga har jag inte så bra koll på men du måste ställa en garanti för de lånade aktierna. Skulle aktien stiga behövs en större garanti.

 

Ofta användes blankning som ett risk-verktyg. Om marknaden inom en bransch vänder snabbt så kan en kombination av ett vanligt köp och en blankning minimera risken.

 

Mvh Stefan Ekman

 

www.optimalforecast.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...