Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefon och kalender i samma låda!?


Erik Bohman

Rekommendera Poster

Jag sitter precis och funderar på när jag kan köpa en lösning där jag har kalendern, mina tilläggsprogram och röstkommunikation i samma lilla låda.

 

Vad tror ni? Vem kommer först ut med en användbar och smidig lösning? Är det Palm eller Handspring som vinner i kraft av sitt starka PDA-operativsystem? Eller är det kanske en Windows CE-dator med gsm-pc-card som gäller? (Är det nån som kör den lösningen redan idag och är nöjd!?) Kanske den hemlighetsfulla Nokia/Palm-alliansen?

 

Visst, visst, Nokia Commiunicator har funnits länge, men såvitt jag sett är tredjeparts-mjukvarumarknaden på den platformen ganska obefintlig. Samma sak gäller väl de kommande smartphones vi sett från Ericsson osv. Det är bara till Psion, Palm och CE jag kan köpa (eller få) mängder av programvara över nätet.

De "smarta" waptelefonerna (7110, R-320, R-380) är enligt min åsikt helt oanvändbara vad gäller kalender/PDA-funktionerna. Och ingen har gjort en bra Excelklon på wap än. Kanske en affärsidé... :)

 

Apple Newton kanske har nån kul telefoniintegrationsmöjlighet? Lite väl stor för att kvalificera sig, dock. Det kan man nog säga om Nokia 9110 också.

 

Det vore roligt att se en lite aktivare debatt här. Så, ta på er asbestbyxorna och tyck till. Håll det gärna erfarenhetsbaserat, inte bara "jag läste någonstans att någon sade att snart ..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jag tror att det även i fortsättningen kommer att vara uppdelat, eller kanske båda varianterna finns.

 

Vore det inte smidigt att låta handdatorn kommunicera med Mobiltfn, och din stationära dator med Bluetooth, utan att du ens är medveten om det så synkas all information.

 

Och vill du T.EX. surfa med handdatorn så kopplar den upp antingen vis mobilen eller din stationära dator beroende på vad som är snabbast eller billigast för tillfället.

 

Och går du på krogen vill du inte ha din dyra handator/gsm telefon med färgskärm mm med dig, då tar du bara telefonen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har använt Ericsson R320 en tid och den har en kalender som man kan synkroniserar med Outlook via IR porten (även NT).

Det är helt rätt för mig. Tidigare har jag använt diverse PDA:er men det smidiga formatet, bara en pryl, och synkroniseringen gör att jag bara använder denna apparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde den frågan på TechEd-99 i Amsterdam till MS.

 

Min gissning är att vi har Palm och Windows CE (Pocket PC) telefoner till sommaren.

 

Coolast operativ är Windows CE. Bäst utvecklarstöd, integration med verktyg och komponentteknologi.

 

Palm's OS är fortfarande mer miniräknare än plattform. Deras stöd på marknaden är ett resultat av hype och en fokusering på färg och vikt.

 

Väg in systemintegration så vinner WindowsCE (Pocket PC).

 

När PocketPC blir telefon genom Siemens kommer det att hetta till!

 

Vem behöver WAP? Time of opportunity for WAP är för litet - bandbredden är på väg.

 

Det var väl lite debatt? ;-)

 

-Andy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja!! Äntligen lite kontrovers...

 

CE som coolast operativ - jag kan hålla med dig från utvecklarsidan. PalmOS är snårigt och svårt att tämja.

Men användarmässigt tycker jag Palm ligger hästlängder före. Det är lite som att jämföra en TV med en PC. Den ena "bara fungerar", den andra måste jag styra dit jag vill hela tiden. Kanske beror det på vad man vant sig vid. Jag började med Palm och körde CE bara en vecka ur utvärderingssynpunkt.

Men det är ju en annan debatt, och marknaden lär väl utvisa huruvida någondera av handdatorplatformarna är gångbara i längden.

 

Intressant att du tycker Palm är hype och färg. Många Palmförespråkare brukar säga ungefär samma sak om Windows Powered-handdatorernas marknadsandel. Själv tror jag att operativsystemet får en underordnad roll när vi får en bra utvecklingsplatform som stöder både lokal datalagring och ständig uppkoppling. Vem bryr sig om det är PalmOs, Epoc, Windows CE, VxWorks eller Linux i botten, egentligen?

 

Det skulle vara intressant att höra dina tankar om varför Windows CE vinner vid systemintegration. Mina erfarenheter pekar på att synkronisering går mer och mer mot cross-platform. Vilket gynnar Windows CE, som tidigare haft lite bristfällig integration sett från företagssystemhåll. En debatttråd om det skulle jag gilla! (Om det inte blir för tekniskt för publiken här?)

 

 

Det blir kul att se vem som vinner marknadsracet för telefoni, användbar kalender, och tredjeparts programvara i samma enhet (som passar min ficka). Ingen telefontillverkare har lyckats med kalendern och tredjepartsprogrammen än, och ingen handdatortillverkare har <em>börjat sälja</em> en enhet med inbyggd telefoni.

 

Korta svar till tidigare inlägg. Klas; jag tror du underskattar viljan att imponera med färgskärm på krogen... Bluetooth är mycket spännande, dock, det håller jag med dig om. Vi får se när det börjar fungera smärtfritt.

Jova; grattis till att du hittat en kombination som fungerar för dig! Två frågor: kan du även skriva in saker i kalender på ett smidigt sätt, eller läser du den bara på telefonen? Sen undrar jag om du kan installera tredjeparts programvara i telefonen? Som jag förstår det är R-320 inte baserad på Epoc!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En överväldigande majoritet av tester, utvärderingar och kommentarer fäster sig vid storlek, batterilivslängd snarare än de tjänster och standards som är tillgängliga på plattformen.

 

Inte minst de senaste MD testerna som korar just Palm som vinnare visar just detta. Se http://www.idg.se/mikrodatorn/testcentret/md9911/handdatorer/.

 

Vilka är kriterierna?

Bildskärm, kontrast, ljusstyrka

Pekdon

Dockningsenhet

Strömbrytare

Batteridrifttid

Program

Ljud

Format

 

Ok, för slutkonsumenter är möjligen dessa kriterier intressanta. Men för företag som står i begrepp att göra ett strategiskt val av mobil plattform saknas några centrala frågeställningar.

 

Jag tror inte att operativsystemet inom den närmaste fem-års perioden får en underordnad roll.

Jag håller med dig så till vida att det är inte operativsystemet som driver någon affärsnytta. Men det kan däremot de idéer som kan förverkligas på en plattform men inte på en annan.

 

Jämför med PC vs Mac idag. Persondatorbranschen, med något fler år på nacken, visar hur viktigt det är att välja rätt plattform för sitt behov.

Beroende på dina behov är den ena eller den andra plattformen ideal.

 

Det är gruppen systemintegratörer/utvecklare som kommer att spela en ohyggligt viktig roll för marknadens utveckling. Om inte tillämpningarna finns på plats för en plattform är den dödsdömd. (Jämför OS/2) För närvarande är de mobila plattformarna bara inne i ett "proof-of-concept"-stadie. Det är först när nästa generation blir tillgänglig som mobila lösningar på allvar tar sin väg in på företagen. Det är då som jag tror att Windows Powered plattformen kommer till sin rätt.

 

Jag delar din spänning i väntan på de sant integrerade enheterna, telefon och PDA!

(För oss spelare på marknaden handlar det om förvalta denna väntan på ett aktivt sätt och rigga upp kompetensen i tid!)

 

-Andy.

 

PS. Jag företräder bara mig själv i detta forum. Självklart kan mitt företag leverera lösningar på alla dessa mobila plattformar. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I 320:n kan man skriva in möten och påminnelser. Eftersom telefonen bara har vanlig multitap inmatning (som man skriver SMS med) blir det bara kort. Däremot finns det en bra månads- och veckvy för att navigera fram till rätt datum.

Vad jag gör är att jag skriver in en kort blänkare för att påminna mig själv. När jag senare synkar in det i Outlook så fyller jag ibland på med mer information.

 

Du har rätt i att telefonen inte kör EPOC utan Ericssons egna OS, och det medför mycket riktigt att man inte kan ladda in egna applikationer.

Idé: Kanske skulle man kunna komma runt det genom att skapa en wapapplikation och köra dem i telefonen den vägen.

 

jova

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i de flesta av dina resonemang. Men vi drar lite olika slutsatser. Utvecklarstödet är livsviktigt. Där har t ex Epoc brustit medan Palm excellerat. Det finns en snöbollseffekt som just nu gynnar PalmOS men ingen vid sina sinnens fulla bruk räknar ut de andra. (En ytterst ovetenskaplig undersökning av top-50-listan på Gopda.com visar nästan 100 ggr fler nedladdningar av populära Palm-applikationer jämfört med Windows CE)

Microsoft har mycket att vinna på att hänga kvar och vidareutvecklas, och kanske är avtalen om Mobile Explorer den nya strategin för dem på mobilsidan. Oavsett operativsystem vill de att man använder deras browser för att surfa eller wappa. En tanke som känns ganska sund.

 

Jag håller med om att det saknas kriterier i handdatorutvärderingen - vilket väl beror på att MD och inte NoK gjorde testerna. Synkronisering - både möjligheten att köpa färdiga lösningar och möjligheten att bygga egna - är viktigt. Där ser jag att Windows CE är påväg ikapp med ActiveSync 3 och stödet från synkmjukvaruleverantörerna.

Det finns också en mängd hårdvaruleverantörer som möjliggör trådbunden eller trådlös åtkomst till företagsdata, antingen som färdiga paket eller i form av verktyg.

Säkerheten är i mångt och mycket löst av tredjepartsleverantörer också - du kan få din internetbank-dosa i en Palm Pilot om du (och banken) vill.

En del finns bara i USA än, som ligger ett eller två år före vad gäller handdatormognaden. Där är mobiliseringen - om jag får använda det ordet - inititerad uppifrån idag. VD knackar på IT-chefens dörr, inte tvärtom.

 

Samtidigt har vi stött på alla de kriterier MD använder som viktiga kravpunkter från kunder. En del måste bara ha ljud&färg för att deras behov ska vara uppfyllda. Andra måste ha batteritid över en vecka, eller ett format som ryms i arbetsbyxans ficka. Alla är olika.

 

Man kan göra många intressanta jämförelser med persondatorbranschen. Jag brukar själv tala om de olika faser pc-mjukvaruutveckling gått igenom. Frågan är i det här fallet vem som är OS/2 (den gamle giganten som försöker förstå en ny företeelse), vem är Mac (den slutne, inåtvände, vi-gör-allt-typen), vem är Windows (hungrig, dominant, stort momentum).

 

Jag upplever att marknaden för mobila enheter i företagssystemen kommit in på kommersiell grund nu. Fråga Puma Technologies (Nasdaq: PUMA) eller Extended Systems (Nasdaq: XTND), eller fråga AvantGO, Palm, IBM, Microsoft m fl. Vad gäller WAP står det och stampar lite men Aspiro, Nocom, Nokia m fl driver på åt rätt håll. Jag önskar dem alla lycka till eftersom allt som är bra för branschen är bra för oss i branschen!

 

mvh / Erik

 

...och jag företräder naturligtvis också mig själv i detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...