Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

disketter


pepino

Rekommendera Poster

Äre ingen mer en jag som stör sig på att det bara får plats 1.44 Mb på en diskett? Borde man inte tycka att utvecklingen på disketter har varit seg? Disketten i dag är ju lika dann som för 15 år sen. Iof har zip disken kommit men den har ju inte precis ersatt disketten. Det borde göras en som tar ca 20 meg...

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

[inlägget ändrat 2002-09-28 17:09:20 av Pepino]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jo precis. Eftersom den ändå går fungerar på alla datorer så hade det ju suttit fint med lite större disketter.

 

Dock så har det ju kommit tex Thumbdrives som man kopplar in i USB porten och det är klart på en skund och sedan kan man ta med sig filer där men oftast sitter ju USBporten på baksidan och fy för att böja sig bak dit.

 

Annars är ju inte cd skivor så dummt heller får plats 650 mb. Lätta att bränna billiga. Fungerar på nästan alla datorer.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en cd kan du ju inte läsa å skriva på samma sätt som på diskett. Har du en fil på 5 meg inte fasiken bränner du då?

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thubdrivers är ju lite för dyra men det kan ju bli någonting om datorerna får usb port i fram som standard...

 

(Gött, 400 inlägg)

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag vill ha nått enklare, går det inte å kunna göra MiniDisk till fillagrare?

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Till musik då men det är ju dock så att man måste ha med sin minidisc-spelare för att föra över musiken till en annan dator.

Dessutom så måste det ju helst vara digital överföring och det har ju absolut inte alla datorer.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2002-09-28 17:18:51 av Patrik J Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte till filer? På en minidisk kan man ju lägga till å ta bort data utan att annat försvinner på ett enklare sätt en cdrw...

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

En minidisk spelare har inte stöd för vanliga filer och om de hade det måste du ha digital överföring.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men asså ja mena att man lagrar filer på minidisc skivor (eller liknande), de har ju inget med spelaren å göra, man får ju fixa fram md läsare till datorn som kan skriva in filer å så.

 

Ber om ursäkt om jag utryckte mig oklart...

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

LS-120 hade varit någonting för dig, om dom går att få tag på idag vet jag inte.

 

Stationen är kompatibel med 3½" disketter men på sina egna media lagrar du 120 MB.

 

Dom blev dock utslagna av IOmega ZIP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De låter ju asbra, undra varför det inte slog igenom...

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undra varför det inte slog igenom

För att drivarna kostar drygt 1000 kr jämfört med knapp 200 för en vanlig drive.

Jag har faktiskt en LS-120. Men nu för tiden så sitter man ju så oerhört sällan med disketter öht så det kan nästan kvitta..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man bränna ner en fil på 5MB på en vanlig CDR-skiva. Skivorna i sig kostar ju så lite och det är ju bara att fylla på med andra småfiler när behov uppstår.

 

När skivan är full så slänger man den om det inte är något som ska sparas. Fast, som sagt, det finns ju CDRW-skivor...

 

Min nästa dator ska inte ha någon diskettstation... Möjligen en USB-ansluten som kan ligga och samla damm i en låda. Iaf någon stenåldersmänniska skulle dyka upp med något på en diskett...

 

/Stefan - som ogillar disketter och ser dem som allmänt opålitliga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tidigare ofta använde vanliga disketter hände det ibland att de "dog". När jag fingranskade kunde jag upptäcka nästan mikroskopiska repor som verkade vara orsaken.

 

Bara man haft backup så var ju inte själva diskettkostnaden något att gråta för...men om 120 MB-disketterna var lika känsliga så var det nog inte roligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

- DiscOnKey - 64 MB

- Iomega Zip - 100 MB

- CDRW

 

Är de portabla medierna jag använder mig av i min verksamhet och samtliga fungerar bra men användningsområdena varierar.

 

Trevlig helg,

Dennis

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nästa dator ska inte ha någon diskettstation... Möjligen en USB-ansluten som kan ligga och samla damm i en låda. Iaf någon stenåldersmänniska skulle dyka upp med något på en diskett...

 

Finns det USB diskettstationer?

Isf är det ju bara slöseri med en USB plats ;)

 

Synd bara att det enda användningsområdet som man använder diskettstationer till är startdisketter (om man inte orkat bränna en boot skiva).

 

Tycker inte att disketter ens duger till små temporära filer.

Värdelös kvalitet.

 

fast drivrutinsdisketter verkar dock tack och lov vara av bättre kvalitet än de man kan få tag på själv. Tur det, annars hade man varit helkörd om man inte haft internet.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...