Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar ej


Magn0lia

Rekommendera Poster

Jag har letat igeon istort sätt hela forumet tror jag men inte hittat någon med samma problem som jag, datorn startar inte å då menar jag inte som alla andra som kommer till BIOS å grejer min startar verkligen inte den går inte igång.

 

Precis köpt den helt ny med ett MSI KT3 Ultra2 moderkort och det ända jag har koplatt in för tillfället är just moderkortet, grafikkortet, RAM, processor + fläkt och så har jag satt i alla sladdar från on/off knappen så som dom ska va enligt manualen. Det ända som händer är följande.

--- Jag stoppar i strömförsrjnings kabeln från nätagget till moderkortet, CPU fläkten snurrar till ingat annat händer.

 

--- Jag trycker på on/off knappen inget händer.

 

--- Sätter i grafikkortet trycker på on/off knappen och CPU fläkten snurrar till lite och klickar till en gång varifrån vet jag inte men jag antar att det är från nätagget.

 

--- Jag har testat att ändra jumprarna på CMOS till clear väntat ett tag och sedan ändrat tillbaka.

 

--- Jag har testat att ta ut batteriet väntat ett tag satt i det och tryckt i det, händer samma grej när man trycker på on/off knappen CPU fläkten snurrar till lite inget annat.

 

Hjälp mig snälla vad kan va fel jag kommer alltså inte ens in i BIOS det verkar precis som att moderkortet inte får någon ström men samtidigt så håller CPU fläkten på att snurra till lite då och då.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så gjorde en burk jag hade när den stora ATX-kontakten inte satt i ordentligt. Den såg ut att sitta i men den glappade lite. Ryck å tryck lite på den... Förhoppningsvis är det den - annars låter det väldigt mycket som att nätagg/moderkort är kasst.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som kortslutning eller trasig komponent. Riv ut alltihopa ur lådan och plocka tebaks bara moderkort, processor, minne å grafikkort (å nätagg) å testa igen. Tenderar att lösa sådana problem ;)

 

Eller så har du stoppat processorfläktens sladd i fel kontakt å moderkortet tror att fläkten är trasig och därmed vägrar starta. Har tom sett moderkort där fläktkontakterna varit felmärkta och åstadkommit stor förvirring.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

förbryllning? kan man äta det?

[inlägget ändrat 2002-09-28 16:23:57 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förutsatt att allt fungerar så kan det ju vara CPU fläkten - om datorn inte hittar nån CPU fläkt så är det vanligt att den stänger av datorn på en gång.

 

Om möjligt (om du nu inte redan har en) koppla in en snabbt varvande fläkt på moderkortets första fläkt kontakt. Är det det som är felet så kan man stänga av funktionen i bios.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...