Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

egen linux version


albert

Rekommendera Poster

jag är väldigt sugen på att göra en egen linux version. jag undrar hur man gör. behöver man några speciella kunskaper/redskap. jag har läst i en dator tidning om kerneln men jag vet inte hur man kan göra ett fullt fungerande operativsystem av det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen så undrar jag om det enda man behöver göra är att programmera om kerneln och så eller är det något annat också

 

Man måste äta och dricka enorma mängder med pizza, cheeseburgare och cola :)

 

Skämt åsido, kerneln är som du kanske anar bara en liten, liten del av det man kallar ett operativsystem. I Linux heter kerneln Linux eller Linuz, men större delen eller ca 99% av själva operativet består av fristående program som har det gemesamt med varandra att dom är släppta under GNU-licensen. Därför bör operativsystemet Linux egentligen heta GNU/Linux, att kalla det bara Linux borde gälla endast kerneln. Men i vardagsspråk har det ändå blivit att man säger Linux. Det finns även ett GNU-operativ som saknar Linux kerneln och som heter GNU/Hurd, givetvis är det kerneln som heter Hurd där. Sen finns juh alla BSD- eller Unix-varianterna som också använder GNU-programmen, men där själva kerneln/kernlarna och en del kringprogram som filsystem tex är släppta under en annan licens, BSD-licensen. Slutligen finns det GNU-kod även i Windows på sina håll, liksom BSD-kod tex tcp/ip-stacken i Windows 2k/XP som är baserad på FreeBSD. Vill du läsa mer om GNU kan du göra det på http://www.gnu.org/ ,men det finns massor av webbadresser du bör besöka, som jag inte orkar lista här.

 

Naturligtvis är man inte tungen att använda GNU-programmen, man kan skriva allt själv, men då lär man inte hinna färdigställa sitt operativ under sin livstid, iaf om det är tänkt för persondatorer. Färdiga byggstenar är till för att användas, man uppfinner inte hjulet två gånger, eller hur ?

 

En bra början för dig borde vara att installera en Linux och börja använda den, det är så man vanligtvis lär sig :)

 

Men allt detta står att läsa bla på den siten jag hänvisade till, det finns böcker där i komprimerat format som beskriver hur du bygger upp ett komplett operativ, från "scratch", att ladda ner och läsa. Även dom viktigaste programmen finns där, i källkod, så det är bara att köra så det ryker. Men du behöver nog läsa MASSOR först hehe ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillåt mig att nyansera bilden av BSD-systemen något.

 

BSD-systemen använder egna kärnor OCH egna kringprogram, bibliotek osv. Ex så har Linux glibc, FreeBSD har sin egen libc. Man kan använda vissa gnu-program till detta, jag använder t ex själv bash, men i själva operativsystemet finns inget gnu! Det skulle "förorena" systemet med oanade konsekvenser som följd (nu menar jag med avseende på licensbestämmmelser).

 

Påståendet att det finns gnu-kod i Windows är tämligen sensationellt - kontakta världspressen! Detta skulle kunna bli en stor skandal (och ett stort mål för lämplig domstol!). Att det däremot finns bsd-kod i Windows är känt (och helt ok då licensen tillåter det).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte att det är på grund av licensformen GPL som vissa hävdar att det ska heta GNU/Linux. I så fall vore det väl bättre med GPL/Linux?

 

Nej, anledningen till att GNU-förespråkarna vill att det ska heta GNU/Linux är att operativsystemet består av dels Linux-kärnan och dels GNU-programmen (skalet bash, filverktygen, textverktygen etc.) Som du säger skulle man kunna byta ut Linux-kärnan mot en annan, och det skulle fortfarande vara GNU-systemet (men inte skulle det heta "Linux").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å typiskt, nu fick jag ett ryck å måste också göra en egen linux dist.

 

/Henrik

 

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...