Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Auto-inloggning mm


Jani Andersson

Rekommendera Poster

Jani Andersson

Lika bra att lägga upp en ny diskussion på det här tycker jag.

 

Jo, så här är det. Det var många som reagerade när vi iochmed nya inloggningsförfarandet tog bort funktionen för auto-inloggning. Rent tekniskt har det ju inte handlat om så mycket fnul faktiskt - utan det handlar snarare om säkerheten.

 

Men trots den uppenbara risken för att kontot är vidöppet sedan man surfat in från en skola, eller bibliotek mm så har man velat ha den funktionen kvar. Och jag förstår det - det är väldigt enkelt och bekvämt.

 

OK - då gör vi så här då: Vi bygger in auto-inloggning så snabbt som det bara går (det ska testas också) och så lägger vi upp den funktionen, och den som vill kan koppla på den själv. Vad man då ska ha klart för sig är riskerna - men det viktiga här är alltså att det är upp till var och en att själva bestämma vilken säkerhet man vill ha på sitt konto.

 

Våra utvecklare håller som bäst på med det och jag räknar med att kunna presentera resultatet denna veckan.

 

Låter det bra?

 

Vidare håller utvecklarna på att fixa en rad andra saker som är direkt relaterade till eForum och som tar något längre tid att åtgärda - men som sagt - de håller på med det.

 

mvh

Jani Andersson

IDG.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani,

 

Vilken strålande idé! Jag satt just och tänkte på det också att man skulle få välja hur man vill ha det med säkerheten.

 

Det är ju vanligt att man sitter hemma (i alla fall jag) och använder eForum, då är det otroligt enerverande att alltid behöva logga in stup i kvarten. Sitter man däremot på en skola eller arbetsplats där många använder samma dator är det bra om man kan logga ut (eller bli utloggad om man inte varit aktiv inom en viss tid).

 

Jag är nyfiken på alla nyheter som kommer, du kan inte lätta lite på förlåten så att de värsta gnällspikarna (fniss) blir vänligt ställda igen?

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

>Jag är nyfiken på alla nyheter som kommer, du >kan inte lätta lite på förlåten så att de värsta >gnällspikarna (fniss) blir vänligt ställda igen?

 

Jo det är klart att man ska kunna det :-)

 

Sitter med flera olika varinater på G just nu. Först och främst ska vi se till att inloggningen fungerar bra för alla och att pedagogiken vid "nyregistreringen" är så tydlig som möjligt.

 

När auto-loginen är fixat börjar ett hårt jobb som eg. inte kommer att ge något synligt resultat. Det handlar om att gå igenom hela koden för eForum och på väldigt många ställen byta ut en kodsnutt. När det är gjort kan vi köra eForum mycket stabilare och förhoppningsvis löser det också några andra fel vi dras med sedan länge. Detta arbetet borde redan ha påbörjats för länge sedan -men nu äntligen sätter vi igång!

 

Det är planerat att ta ca 1 - 1 1/2 vecka.

 

Sedan får vi se hur det blir med det roliga arbetet. Att tillsammans med er börja trixa in nya features eller utveckla redan befintliga funktioner. Jag tänker tex på Sök, den blåa designen mm.

 

Jag vill här bara påpeka att det kommer att ta ett bra tag innan det sätter igång på allvar, men under tiden samlar vi tillsammns (ni aktiva användare och jag aktiv admin) in synpunkter och förslag. Detta har vi som de flesta redan vet påbörjat. När vi gjort det ett tag sammanställer vi materialet och så föreslår jag detta i huset och så får vi se hur det går.

 

mvh

Jani Andersson

IDG.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju inte fått mycket respons från er när det gäller tidigare inlägg, så jag provar igen.

 

> Men trots den uppenbara risken för att kontot är vidöppet sedan man

> surfat in från en skola, eller bibliotek mm så har man velat ha den

> funktionen kvar.

 

Nä, det går att göra utan att det samtidigt innebär att hela kontot är vidöppet. Visst kan någon med tillgång till samma dator möjligen (beror på operativsystem m.m.) skriva inlägg i någon annans namn om den senare använt sig av autoinloggning, men det är också allt. Säkerheten när det gäller övriga, lite mer känsliga, avdelningar behöver inte offras, och jag rekommenderar inte att ni gör det (det kommer att utnyttjas av obehöriga, förr eller senare).

 

Därför föreslår jag att ni inte alls bygger in funktionen så snabbt det går, utan i stället tänker igenom funktionen noga så att den blir säker men ändå funktionell. Om ni bara meddelar era användare ATT arbete med att lösa uppgiften är på gång (tillsammans med en ungefärlig tidsplan) så är nog de flesta "gnällspikar" nöjda för stunden. Det behöver inte ske i morgon dag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Corneliusson

Hej!

 

Först vill jag bara tacka för att ni har bevisat att ni lyssnar på oss.

 

Sen kom jag på en sak.

Om ni går till www.mtnsms.com så har dom precis ett sådant system som ni pratar om. Man kan gå in på inställningar och ange att man vill logga in automatiskt, och då planteras en cookie på just den datorn. Den kan man ta bort när man helst vill. Det är ett sådant system ni vill ha antar jag! :)

 

Mvh

Patrik Corneliusson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Man ska inte behöva tacka oss för att vi lyssnar på er. Det gör vi ändå. Den absurda debatt om att IDG skulle göra saker baserat på egna nycker är inte särskilt givande.

 

Nåväl. Cookie-köret kommer in som planerat denna vecka - och vill man ta bort den ska man kunna göra det när som helst.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Arbete med att lösa uppgiften är på gång och en första version kommer upp denna vecka.

 

Jani Andersson

idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jani!

 

Jag funderar, skulle det gå att ordna så att man kan byta ut lösenordet man fick sig tilldelat (till ett eget som man lättare minns från gång till gång)? Om man nu måste/vill köra inloggningsvarianten och inte auto-inlogg. I övrigt låter det jättebra att man ska få välja säkerhetsnivå så småningom.

 

~ Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helena,

 

Om jag inte missminner mig kan man göra det (i alla fall har den fuktionen funnits). Jag ändrade rätt snart mitt lösenord till något jag garanterat alltid kommer ihåg. Kolla dina "Inställningar" här till vänster.

 

Mvh,

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Hej Sune och sorry för att jag inte svarat tidigare. Har helt enkelt inte hunnit titta in här under dagen.

 

Jo, jag väljer mina ord på en atom-våg och är medveten om att de granskas jättenoga. Och jag står för vad jag säger.

 

Nåväl. Vad jag menade var att det finns ett återkommande tema om att IDG inte skulle bry sig om sina kunder. Jag menar att det är en missuppfattning och har klargjort det flera gånger. Trots det har man fortsatt att köra på den spåret - vilket i längden är tröttsamt och barnsligt. Ja - jag tycker att det är barnsligt att upprepa saker gång på gång trots att man redan fått ett erkännande. Och det har jag fått medhåll om här på eForum

 

Det var inte min mening att verka nedlåtande - bara en smula provocerande :-)

 

mvh

Jani Andersson

Idg.se

 

ps. reaktioner från besökarna är något vi behöver och måste ha för att tjänsten ska leva - inget snack om saken. Men det är viktigt att de hålls på en saklig nivå för att man inte ska tröttna. Det tror jag att vi faktiskt är överens om alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...