Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fasta kolumn-rubriker medan listan scrollas


Gurra4

Rekommendera Poster

Finns det något bra sätt att göra en tabell med kolumner, så att översta raden är rubriker för respektive kolumn, och den ska alltid vara fixerad. Medan de följande raderna scrollas upp och ner?

Måste man använda javascript, eller finns det någon annan metod? Grejen är ju den att rubrik-kolumnernas bredd måste vara synkade med bredden på de följande kolumnerna, så det går ju inte att lägga rubriker respektive lista som enskilda tabeller i varsin frame. Är beroende av att anpassning en dem sinsemellan kan göras dynamiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm jo jag använder alltid iframes. Den har liksom gjort frameset överflödig. Men det hjälper ju inte i det här fallet att använda iframes rakt av, behöver nåt extra trick.

Grejen är ju att rubrikerna blir ett separat element, och listan blir ett annat separat element. Hur gör jag för att synka bredden på kolumnerna mellan dessa? Den kan ju ändras från gång till gång, beroende på vilka data som läggs in i listan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skulle du vilja förklara en gång till hur det är du vill att det skall fungera... du vill att columnhuvudet skall ändra bredd beroende på bredden på vad som läggs in i columnen. Är det en fast höjd då som gör att du vill ha scroll alltså?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... vad menar du med fast höjd? Det är så att listan kommer bli så lång att den tveklöst inte får plats på en sida. Men det exakta radantalet kan variera.

Och jag vill att kolumn-rubrikerna ska ligga separat från själva tabellen, så att de är kvar på samma ställe hela tiden när man scrollar. Till skillnad från det vanliga, att rubrikerna försvinner upp när man scrollar listan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt borde det väl räcka med att lägga det i en tabell?

<table>

<tr>

<td>kolumn1</td>

<td>klumn2</td>

</tr><tr>

<td>iframe1</td>

<td>iframe2</td>

</table>

_______

bassman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jo. Men jag vill ju inte ha separata iframes för varje kolumn, då det är en lista med rader där alla kolumner hör ihop med varandra.

[inlägget ändrat 2002-10-02 16:45:20 av Gurra4]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...