Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Första gång Linux


ricardo

Rekommendera Poster

Hej! Läser dag och natt för att förberäda mig för min första Linux experience. Har skaffat Redhat 7.1 + böcker men det är lite svårt hänga med i alla svängar!

Frågan:Är ej säker på om nätverkskortet supportas (har inte hittat det i hardwarelistorna på webben , Realtek fast ethernet NIC... ) men i driversdisketten finns faktiskt Linuxdrivrutiner. Installera Linux utan kortet och sätta in det efteråt när Linux är igång eller försöka fr första boot?

Vad sägs? Tack på förhand

Rick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Realtek-chipet sitter väl på i princip alla nätverkskort (som inte är 3com)?

 

Jag hade lite problem i redhat 7.0 med ett billigt combokort (coax+tp), men det löste sig enkelt genom att byta kort med grannen. ;)

(kortet hittades, men fick fruktansvärt dålig prestanda)

 

Prova du, det borde funka. Och om det inte gör det är det en nyttig och spännande erfarenhet att felsöka och rätta till det i efterhand. För att inte tala om hur nöjd man blir när man lyckas lösa problemen helt själv (med hjälp av alla på eforum)! :)

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

testa att köra "modprobe 8139too" som root (om du har ett hyfsat nytt realtek). Vore knas om det inte fanns moduler färdiga.

 

om du inte får nån output på skärmen (inget felmeddelande) så kör "tail /var/log/messages" o se om modulen laddades korrekt.

 

har du inga moduler installerade blir det värre. Det tar vi i nästa kapitel :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tack och lov! Realtekchipen är några av de värsta ethernetchippen som finns. De bör undvikas som pesten!

 

Satsa på ett intelkort eller 3com.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt kortet sitta i när du instalerar linux. Både RH7.3 och SuSE 8.0 hittar mina 2 st noname-RTL8139 kort direkt vid installation, både det till ADSL-modemet och det till det lokala nätverket.

Visserligen hade jag inga problem alls med RH7.1 på min gamla dator men jag rekommenderar RH7.3, kanske slipper du nån bugg i 7.1 och som nybörjare är det inte kul att börja med att läsa RH errata och installera alla fixar till 7.1. SuSE8.0 har bättre "nya grafikkort" stöd än RH7.3 och att installera SuSE 8.0 Eval på en dator med Windows 95,98,Me är enkelt. Några 100MB läggs som filer på c:\ Sen startas linux genom att du startar datorn med SuSE CDn i och den "bootar" linux från CDn.

RH7.3 och SuSE8.0 Eval och Peanut Linux 9.3 kan laddas ner från filarkivet på tex www.sunet.se eller du kan handla CDs från http://www.linuxshop.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla som svarade!

Installationen gick som en dans! snabbare än Win98. Linux RH 7,1 kände igen all min hårdvara (grafikkort,ljudkort,CDRom och Nätkortet).

Nu återstår bara att lära mig hur Linux fungerar ;)

Tack för hjälpen. Jag känner på mig att jag kommer att behöva fråga mer (installera program verkar lite krångligt..)

Rick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...