Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig prestanda


jonasn

Rekommendera Poster

Jag forstätter bomba er med frågor:

 

Min dator är en PIII 866 med 512 MB ram och numera återigen ett GeForce 2 mx. Det är inte världens snabbaste, jag vet. Men ändå:

 

Jag bestämde mig för att testa Unreal Tournament 2003-demot nu när jag äntligen lyckats installera Mandrake 9.0 och Nvidias Detonatordrivisar utan större problem.

 

Problemet är att jag får väldigt låg framerate. Omkring 8-10 fps om jag är ensam på banan (väljer instant action utan bots för att testa). Det underliga är att detta inte ändras märkbart om jag ändrar upplösning, färgdjup, detaljrikedom o dyl.

 

Alltså drar jag slutsatsen att något annat än min hårdvara är orsaken. Går det att optimera operativsystemet eller drivrutinerna på något sätt? Finns det typ några daemons som startas automatiskt som absolut inte behövs och man kan inaktivera utan större ånger?

 

Jag funderade på om man skulle starta spelet utan att ha X (eller snarare KDE) igång, men se det gick ju naturligtvis inte så bra. :)

 

Jag märkte även rätt mycket lagg i Xmms. Vilken "I/O-metod för ljud" ska man använda för bästa resultat?

 

Tips och råd emottages väldigt tacksamt. Jag ger mig inte förrän jag har kommit över åtminstone 20 fps. ;)

 

(inte för att det är världens viktigaste grej, men ändå.. man vill ju gärna att det ska funka något så när bra.)

 

____________________________

protect me from what i want.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar mig själv med mer info:

 

Om jag kör spelet i en konsoll (i kde) får jag upp följande meddelanden:

 

Xlib: extension "XiG-SUNDRY-NONSTANDARD" missing on display ":0.0".
qhull precision warning:
The initial hull is narrow (the cosine of the minimium angle is -0.999906301).
A coplanar point may lead to a wide facet. Options 'Qs' (search for best initial hull), 'QbB' (scale to unit box), or 'Qbb' (scale last coordinate) may remove this warning. Use 'Pp' to ignore this warning.
See 'Limitations' in qh-impre.htm.

 

Jag antar att den första raden är mest intressant. Vad betyder den, och påverkar det prestandan?

 

____________________________

protect me from what i want.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-27 14:39:57 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig inte förrän jag har kommit över åtminstone 20 fps. ;)

 

Hade inte du en GF3Ti200 också ? Byt tillbaka till den, UT2003 mår bäst då...

 

Kan nämna att UT2003 laggar ibland tom med min kraftigt överklockade 128MB GF3Ti200 på 250MHz core 500MHz minne och en Athlon XP 1800+ med 512MB DDR minne under Windows. Vad tror du händer med ett GF2MX och en PIII 866 med vanligt SDR minne ? Du bevittnar det ;)

 

Däremot flyter tex RTCW med allt på max helt smooth i Linux med mina grejer, så det märks att den allra senaste spelgenerationen typ UT kräver lite mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen ett felmeddelande härrörande just till att UT förväntar sig ett GF3...GF3 har juh saftigt med fler grafikfunktioner än GF2..spelet GÅR att köra med GF2, men det rekommenderas knappast. Se mitt tidigare inlägg: byt kort !

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, jag förstår att det är krävande och så.. men 9 fps är ju rent löjligt.

 

Jag funderar på att testa att byta tillbaka till GF3:an, men det verkade ju som att felen jag fick under installationen (se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=338717) var relaterade till det.

 

Nåja, det kostar väl inget att prova. Ska göra det i morgon.

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, sig11 var juh tydligen ett minnesfel så kanske att GF3:an belastar systemminnet mer ? Då kan det räcka med att du väljer en mer konservativ minnestiming i bios, så att systemminnet hänger med ? Man får testa sig fram. Annars funkar juh även GF3 lika bra med dina nykompilerade drivrutiner. GF3:an bör autodetektas, om inte är det bara att köra XFdrake från kommandoraden :)

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sket i att vänta tills i morgon och bytte kort igen. :)

 

Klockade ner minnet till 3/4 av systembussen, och ställde in GeForce 3 (generic) i drakconf.

 

Ingen skillnad alls beträffande framerate. Dock krashade (frös) spelet efter ett tag och jag blev tvungen att trycka på resetknappen.

 

Mysko.

 

____________________________

protect me from what i want.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-27 15:56:46 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja, jag får väl ladda ner Linux-UT och kolla vad som händer, jag har juh bara kört Windowsdemot. Kanske Linuxdemot buggar ur ? Prova gärna att ställa tillbaka minnet i full hastighet igen, nu när du sett att du får bild..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag bytte tillbaka till GF2 igen och ställde upp minnet till 1/1.

 

Jag testade UT2003 på windows, men det var inte demot utan tydligen nån.. ehrm.. heh.. skum version som inte var helt legal (enligt vad jag förstod). Leak eller liknande.

 

Jag vet inte hur mycket de skiljer sig åt, men den flöt helt okej i de flesta situationer. Iofs med Gf3:an då.

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket de skiljer sig åt,

 

Den skiljer genom att texturerna är dubbelt så stora som i demot(står i read me-filen), mao mer krävande, GF3 såklart eftersom det flyter ;)

 

/Mc Ketchup

*asereje, ja deje tejebe tude jebere seiunouba majabi an de bugui an de buididipi*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat det officiella windows-demot, och det är fullt spelbart på min maskin. Fps ligger på 25-45 på båda banorna, med högre grafiknivå än vad jag använder i linux.

 

Det ska bli intressant att höra hur linuxdemot funkar för dig.

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att höra hur linuxdemot funkar för dig.

 

Det funkar bra. Flyter på fint. Inte synbart sämre än Windows på något sätt. Men jag hittar inte var man slår på fps-mätaren, vet du ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hittade det, avg pendlar mellan 60 och 90 ungefär. Uppåt 130 i topparna, under Linux alltså. Med allting på max i 1024x768x32. Inget fel på Mandrake 9.0 mao, eller GF3Ti200. Av resultatet att döma skulle jag gissa att UT2003 kräver mycket av cpu:n och systemminnet, förutom själva grafikkortet. Quake 3A tex behöver juh knappt någon cpu alls, för det blir löjligt hög fps ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat snegla lite åt ett dual amd-system nu.. ;)

 

____________________________

protect me from what i want.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...