Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tre kablar till två, vilken ska bort?


ns

Rekommendera Poster

Efter att ha pajat ett nätagg tidigare när jag bytte fläkt (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=321340) ska jag nu ge mig på att försöka igen.

Jag har öppnat nätagget och sett att fläkten som sitter där nu har två kablar, en röd och en svart. Fläkten jag ska byta till har tre, en röd en blå och en vit.

 

Vilken kabel motsvarar vilken och vad gör jag med den tredje som jag inte ska använda? Ska jag byta kontakten eller ska jag bara klippa av kablarna, surra ihop och isolera? Bäst att byta kontakten va?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det i pedagogen's gamla agg. du är i och skruvar nu??

 

Jharowski...

 

Alcohol:

The cause and solution to all of our problems...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var otydlig så jag tog en bild på kontakterna i fråga:

 

http://www.pqr.st/kontakter.jpg

 

Den vänstra är den som sitter på fläkten jag ska byta ut och den högra tillhör fläkten jag ska byta till. Vilken färg på den högra motsvarar vilken på den vänstra och vad gör jag med den tredje?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova lite, om det är tre kablar till en fläkt så är den tredje någon slags varvtalsgivarkabel antagligen...eller halvfartskabel.

 

Vad är det för fläkt ?

 

Jag skulle tippa på att du kan skippa den vita.

 

Ska jag byta kontakten eller ska jag bara klippa av kablarna, surra ihop och isolera?

Det ser ut som att du skulle kunna klippa i själva kontakten, alltså klippa bort det yttersta anslutningsstiftet (om det nu är den vita)

 

/TN - lyckats paja bort en partition- deppig.

 

[inlägget ändrat 2002-09-27 21:10:30 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en 80mm Papst (12dB). Är det ingen risk att jag skadar något om jag väljer fel kablar som jag gjorde tidigare?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumma färger de valt, och inget stod det på deras sajt heller.

 

Går det inte se där kablarna är fästa på kretskortet (på fläkten alltså) vad som är + och - ?

 

Annars kanske du kan klura ut det genom att titta i moderkorts manualen och jämföra med orienteringen på kontakterna för cpu eller chassi fläkt.

 

Själv har jag fått för mig att det är den i mitten som är varvtals givaren men jag kan ha helt fel, vet inte riktigt vart jag fått just det från.

 

[inlägget ändrat 2002-09-27 21:36:10 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att jag hade en 3-pinnars Zalman liggande i en garderob så jag jämförde den med Papst-fläkten och då motsvarade den röda röd, den blåa svart och den vita gul. Så jag testade att koppla den röda Papst-kabeln där den röda satt i två-pinnars kontakten och den blåa från Papsten där den svarta satt i 2-pinnars. Sen isolerade jagf änden på den vita med in bit tejp och satt in Papsten i Nätagget och startade. Den blåste åt rätt håll och datorn var i det närmaste ljudlös!

 

Nu ska jag bara köpa en ny Papst att ha i chassit istället för den jag flyttade till nätagget!

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pheu !

Jag kollade som bara den om färger på kablar och fläktar, hittade ingenting!

Väldigt konstigt att inget kopplingsschema finns.

 

/TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag sökte också som fan efter 3-pin to 2-pin och annat men hittade inget. Tur att det funkade iallafall. Hade kännt mig som en riktig nolla om jag pajade två nätagg i rad :o)

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...