Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fast user switching, for real?


Weyland

Rekommendera Poster

(ok, kul, kul - fick ett STOP när jag skrev detta å gärningsmannen/kvinnan var drivrutinen till ett adaptec usb2kort - usha, testar igen)

 

Jag har ett problem med ett kontor (kundorienterat) där användarna verkar ha designat stället utefter premissen "vi byter dator varannan minut". De har alltså en lista över användarnamn och aktuella lösenord uppklistrade på en dörr för att enkelt kunna ta valfri dator utan att behöva bry sig om att logga ut eller drabbas av att någon har gått på lunch utan å logga ut (=datorn låst). Säkerhetsvidrigt, regelvidrigt och vidrigt rent allmänt.

 

Antingen så ändrar dom rutiner och designar om sitt kontor så de mestadels sitter vid en specifik dator, eller så ordnar jag en teknisk lösning på problemet (ett tredje är att dom lär sig stå ut med 'logga alltid ut' och 'logga alltid in och starta alla program igen' - vilket för dem tar för lång tid eller är för obekvämt).

 

Finns det någon bra teknisk lösning? Typ som XPs fast user switching fast via tredjepartsmjukvara eller något? De sitter på en nt-domän med XP-klienter och dom är sex pers normalt som samsas om sex datorer, varav tre är 'front row' och där dom för stunden vill ta emot kunder, vilket lett till detta problem. Inget av de andra liknande kontoren har detta problem, så jag ser det helt klart som en designmiss av deras kontor ;)

 

Jag har funderat på att skapa ett allmänt förvaltningskonto som de kan använda på sin 'front row', som är uppstramat och inte tillåter epost, surfning eller annat som inte absolut krävs vid kundbesök. Tankar?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte idé att bara kasta ut alla PCs och ersätta med tunna klienter?

Alternativt logga in alla PCs lokalt och använd de som tunna klienter (det enda som är installerat är t.ex en Citrix-klient)

 

Då får användarna upp precis den session de satt med sist när de loggar in. Spelar ingen roll vilken dator de använder (förutsatt att de gör en disconnect, och inte logoff).

 

Är inte detta ett klockrent användsnigsområde för en sådan lösning så säg... =)

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I'm mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jo.. antar det... :) ..då är det väl löst, för metaframeservern används juh redan - bara å försöka tänka om på front row-datorerna... hmm..

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, du hade redan alltså en Metaframe server. Du såg mao inte skogen för alla träden...

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I'm mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så :) ...används i dagsläget främst för databasklienter, mail å webb-program på de lokalkontor som har smala linor till HK.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...