Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation och konfigureringen av IIS och php, H


Thomas Höögh

Rekommendera Poster

Thomas Höögh

Tja på er

 

Jag är i stort behov av hjälp. Jag är inte så haj på att installera och konfigurera php. Förra gången var det rena flytet att jag fick det att fungera, men den här gången går det inte. Kan någon steg för steg i lätta drag skriva vad som ska göras, jag har läst install.txt uppifrån och ner flertalet ggr utan att bli klokare.

 

Det jag har gjort är att ladda hem isapi-versionen på 5 meg. Lagt den under C:PHP kopierat php.ini till winnt-katalogen men sen är det stop, sen begriper jag inte mer. Jag har Win2k server med IIS som webserver. Hur gör jag för att få detta att fungera nu?

 

Snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag själv aldrig har testat eftersom jag kör på linux, men som säkert funkar bra är att använda sig av installationsprogrammet för PHP, det ska tydligen fixa alla inställningar o allt som behövs för att köra PHP på en Windows maskin, testa att ladda ner den versionen som innehåller installationsprogrammet och kör igång.

 

http://se.php.net/download.php

 

Den versionen verkar inte innehålla så värst många moduler, men för att man ska kunna leka med PHP en del så räcker det väl.

 

# PHP 4.2.3 installer [921Kb] - 6 September 2002

(CGI only, MySQL support built-in, packaged as Windows installer to install and configure PHP, and automatically configure IIS, PWS and Xitami, with manual configuration for other servers. N.B. no external extensions included)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Höögh

Jag har provat med den med, men jag får inte den heller att fungera. Den kan inte konfigurerar IIS som den påstår att den skall göra. Man får något fellmeddelande varje gång man installerar den om att det itne gick att genomföra tillämpningarna på IIS. Så man måste göra det manuellt i alla fall, coh det behöver jag hjälp med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då är tyvärr inte jag rätt person att hjälpa dig eftersom jag aldrig har installerat PHP på en windows maskin, nån annan som kan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går bra med en Apacheserver istället så publicerade jag nyligen en artikel om detta på min webbplats. Direktlänken till artikeln är:

Http://www.dindator.nu/artiklar/artikel.php?aid=35'>http://www.dindator.nu/artiklar/artikel.php?aid=35

(kräver medlemsskap)

 

Apacheservern fungerar jättebra på Windowsdatorer.

 

 

Http://www.dindator.nu - Guider för dig med intresse för datorer.

 

[inlägget ändrat 2002-09-29 21:01:48 av DinDator.nu]

[inlägget ändrat 2002-09-29 21:02:01 av DinDator.nu]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...