Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur snål är min arbetsgivare?


Haren

Rekommendera Poster

Hm, detta inlägg kanske skulle passa bättre någon annanstans men det är fler som läser i detta forum så jag postar här i stället (förlåååt)...

 

På mitt arbete har jag en situation som tål att tänkas på. Jag undrar om jag är ensam om detta: Om jag jobbar övertid, så får jag till och börja med ingen direkt ekonomisk ersättning för detta. Övertiden räknas bara som komptid. Detta är ju inte så ovanligt inom IT-branchen. MEN... om jag jobbat övertid så pass mycket att komptiden är längre än en arbetsdag, FÅR JAG INTE TA UT DEN SOM EN HEL LEDIG DAG. Säg t ex att jag jobbar en söndag, då får jag inte vara ledig en hel dag som kompensation, oavsett hur mycket tid jag lämnar för varsel.

 

Detta känns väldigt orättvist. Vi har vid något möte tagit upp detta, men VD svarade med att tycka att vi var snåla och småaktiga. Det gjorde mig ännu mer förbannad.

 

Ett förslag jag har är att protestera genom att i stället för att vara ledig en dag, så kommer jag till jobbet och är här typ 10 minuter och vänder på några papper, och sen går jag. Då har jag följt den larviga regeln samtidigt som jag gör en markering. Tyvärr går det väl åt en del tid av min dag för det ändå, med restid och så vidare.

 

-------------------------------

Haren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en löjlig regel, jag menar vad gör din arbetsgivare om du skulle råka vara sjuk en dag?

 

Många blir säkert utnyttjade på liknande sätt i IT branschen och särskilt nu när det råder svårare tider att få nytt jobb, man vill vara sin arbetsgivare lojal för att inte förlora jobbet osv, så man går med på de konstigaste förslag.

 

Mitt tips är väl egentligen enkelt, men jag förstår om du har svårt att motivera det.

Förslaget går ju egentligen ut på att både du och din chef är ju vuxna människor och kan föra en ordentlig dialog ang problemet.

 

Så fråga honom/henne om ni inte kan lösa det på något sätt, jag menar du är ju schysst och offrar en söndag för arb givaren, kan inte han då vara schysst att offra en vardag för dig?

 

Raka puckar med andra ord, förklara att du gärna ställer upp, men vill då också ha arbetsgivarens stöd för det du gör.

I längden lönar det sig nog för båda parter, och det tror jag din chef kan förstå också.

 

Lycka till och berätta gärna hur det går.

 

Gondor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är det bästa att prata om det. Fast med tanke på hur han reagerade när vi tillsammans tog upp det en tidigare gång (se mitt ursprungliga inlägg) så vet jag inte om jag har så stor lust. Men du har rätt, vill jag få någon ändring är nog det enda sättet.

 

Jag var mest nyfiken på hur pass vanligt det är.

 

Jag är inte med i något fackförbund, men det kanske är dags...

 

-------------------------------

Haren

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har liknande regler på företaget jag jobbar på (oxå IT branschen).

 

Jobbar man över sätts det som komp, men jag får inte ta ut kompen för heldagar, den får man endast ta ut mellan klockan 7 och 9 på morgonen samt mellan 15 och 17 på eftermiddagen...

 

Jag jobbade förra lördagen i 6 timmar och har sagt att jag inte kommer i morgon fredag, utan jag tar en en långhelg denna helg som kompensation för förra helgen. Självklart vill chefen att jag tar ut en semesterdag isf, men se det tänker jag inte göra... Som en markering så sätter jag det på komp iaf, som tur är kan jag sätta så i tidrapporteringsprogrammet, men egentligen får jag alltså inte.

 

Ska snart ha utvecklingssamtal med min närmaste chef, vi får väl se om detta tas upp då.

 

Som en markering kanske man även skulle säga att man helt enkelt inte jobbar helg om man inte får ta ut den tiden som ledighet under veckan. Tyvärr är ju inte läget det bästa för oss som jobbar i branschen att säga såna saker... men nånstans måste ju en gräns dras, i dåliga tider då man skär ner, säger upp en massa personal osv så kan de inte räkna med att de resterande "arbetarna" jobbar livet ur sig för att få företaget att ändå snurra runt.

 

Jag har bestämt mig efter förra året (då jag hade över 400 timmars övertid, olagligt och åt helvete för mycket) att jag aldrig ska jobba mer än 40 timmar i veckan, jobbar jag över så kommer jag antingen senare, eller går tidigare från jobbet nästa dag.

 

Jag tror nämligen att jag var väldigt nära att gå in i väggen förra året... jag sov dåligt, hade problem att somna på kvällarna, ryckningar i musklerna, och jag var sjuk ovanligt ofta.... så jag sa helt enkelt ifrån, nu för tiden håller jag faktiskt nästan mina 40 timmar i veckan.... ibland blir det lite övertid, men då kompenserar jag det med nån dag ledigt istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars får du väl sätta hårt mot hårt, och vägra jobba annat än 8-17 vardagar.

 

Detta är väl kanske inte att rekommendera då du riskerar att förlora jobbet och då du ej är med i facket så kan du inte heller räkna med deras hjälp.

 

Gå med i facket, och gör ovanstående däremot, det kan fungera utmärkt och sätta press på din chef. Säg att du kan gå med på att jobba helger/kvällar men då vill du ha betalt för det för att systemet med kompledigt inte fungerar för dig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det där lät ännu mer jävligt än jag har det. Nu känner jag mig gnällig. Fast man SKA gnälla, även om jobbet sitter löst för det.

 

Allvarligt talat, jag skulle aldrig jobba kvar för en arbetsgivare som visar sig vara så dum att han/hon skulle avskeda mig för att jag håller på en så pass "självklar" rättighet som denna.

 

Jag har nyligen gjort valet att gå ner från 100% till 75%, vilket innebär att jag har måndagar lediga. Detta anser jag vara något av det bästa jag gjort, och jag tycker dessutom att det var schysst av min arbetsgivare att gå med på det (även om han förmodligen tjänar mer på det än jag). Sägas bör att min lön naturligtvis sänktes till 75% också. Det går ihop, nätt och jämnt, men jag tror inte jag kan ha det så länge till ändå.

 

Att jag jobbar 75% i stället för 100% tycker jag inte spelar någon roll i den här frågan, en måndag är som en söndag för mig nu.

 

-------------------------------

Magnus Lindberg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är det bästa att prata om det. Fast med tanke på hur han reagerade när vi tillsammans tog upp det en tidigare gång (se mitt ursprungliga inlägg) så vet jag inte om jag har så stor lust.

 

Risken är att chefen undermedvetet såg er (eller förslaget) som någon slags hot när ni gemensamt tog upp detta på ett möte, och att han försvarade sig genom att sätta alla taggar utåt. Hans naturliga position är ju att vara er överordnade, och på ett möte där många är närvarande kan han ha fått känslan att inte riktigt ha situationen under kontroll.

 

Har lite svårt att förklara vad jag menar, men kanske går det bättre att göra som Gondor säger och ta det på en jämnare nivå, som två vuxna människor i stället för en chef mot många anställda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar oftast inte mer än 9-17, som är min ordinarie arbetstid. Men det är principen som är det viktiga. Det är många andra här på jobbet som arbetar häcken av sig, säkert 20 timmar extra per månad, och som tigande accepterar de fåniga komptidsreglerna, det gör mig lite sur på deras vägnar.

-------------------------------

Haren

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var insiktsfullt sagt, faktum är att jag märkte på honom att han kände sig lite trängd vid tillfället. Det är synd att jag inte är kompis med min VD.

 

Men det är väl kanske bara att stålsätta sig, och gå in och prata med honom om det.

 

-------------------------------

Magnus Lindberg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar du över en Söndag skall du ju ha TVÅ vardagar ledigt. Jag fattar ingenting av det ni diskuterar...

 

Mvk K Arne S

________________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag? På min arbetsplats är det otänkbart det du säger, även om det låter helt logiskt i mina öron.

 

Var arbetar du? Har ni plats för en hare? =)

 

-------------------------------

Haren

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Ska jag?

 

Ja, det bör ju vara kvalificerad övertid, alltså dubbel lön. Jobbar du 8 timmar blir det ju värt 16 timmar, som du antingen kan plocka ut i tid eller pengar. I alla fall där jag jobbar.

 

 

> Var arbetar du? Har ni plats för en

> hare? =)

 

SJ, och visst finns det plats. Det behövs många fler lokförare. Ingångslönen är 20500.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, man ska ju det... men inte med min arbetsgivare... tror att hela IT branschen har haft liknande regler ganska länge eftersom det har varit lätt att hitta ny personal. Nu för tiden är det ännu enklare att hitta personal om man inte är ute efter seniora utvecklare vill säga. Dock verkar det som att åtminstone min arbetsgivare har börjat skärpa till sig... vem vet, nästa år kanske även vi får två dagar ledigt om vi jobbar en hel söndag?

 

[redigerat] Oj vad fel jag skriver ibland....

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-26 17:20:23 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppar jag in oxo.

 

Jaja, du jobbar ju statligt...

 

Telia hade tidigare livstidskontrakt.

 

Många inom det offentliga har 35-40 dagars semester, visst inte sjuksköterskor och liknande.

 

Men för att knyta tillbaka, själv så får jag 1.5 * min timlön om jag jobbar över oavsätt när det sker, tar jag däremot ut det i tid så får jag timme för timme, men har inga problem att ta en heldag ledigt så länge min chef godkänner det och hittils har det inte varit några problem. Jobbar också inom IT-sektorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SJ, och visst finns det plats. Det behövs många fler lokförare. Ingångslönen är 20500.

 

Det är ju rätt så bra lön. Vad ska man ha för utbildning för att bli lokförare?

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt!

Denna tråd för juh tankarna ofrånkomligt till svensk feodaltid.

 

"Nej, Ni är inte slavar som i övriga Europa. Det är bara det att Ni inte får någon lön för det faktiska arbete Ni utför..."

 

*LOL!*

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...