Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Klocka

Berndt Häggbom

Recommended Posts

Berndt Häggbom

Hej!

Varför sackar datorns klocka?

Ibland går den alldeles rätt sex timmar på raken.

Ibland sackar den en kvart på en timme.

WXPpro sv.

Berndt

Berndt Häggbom

Atomic Clock känner jag till, men frågan är varför klockan i datorn sackar så himla mycket på så kort tid?

/Berndt

ditt bateri börjar kanske bli dåligt....?

//Dreben

Om du inta kan dubbelklicka! Skit i det då....du kan göra annat.....

Kan du koppla det till att kör ett visst program?

Eller har du någon yttre störning? Borde visserligen inte slå igenom då jag tror att datorn baserar klockan på intern oscillator.

Tänk på att WinXp per default ställer klockan på en server. Därav kan du uppleva att den går rätt över längre tider.

Är CMOS-batteriet lite trött?

Kanske en kondensator i den eventuella oscillatorn börjar bli gammal.

Jag vet att min klocka ibland sackar sig när jag kör det underbara DOS-flippret Pinball Fantasies.

/T

Hjälper det inte heller om du väljer "Synkronisera klockan automatiskt från en Internet-tidsserver", som finns i "Egenskaper för datum och tid"?

/Max

Under tiden som datorn är igång ålls klockan vid liv, och i takt, av processorn och operativsystemet. När datorn är avstängd är det en funtion i CMOS som håller den sk CMOS-klockan vid liv. Denna baserar sig på en ocilator som drivs av det batteri som finns i datorn. Därför kan denna klocka sacka om batteriet börjar ta slut.

När du startar datorn hämtar processorn och operativsystemet tid (och datum) från CMOS-klockan och sätter "sin" tid till samma som CMOS. När du sedan justerar tiden i operativsystemet så ställs klockan både i operativet och CMOS.

Frågan är om klockan sackar när datorn är avstängd eller under drift. Om den sackar när datorn är avstängd kan det bero på dåligt batteri. Sackar den under drift kan det vara ett program eller en drivrutin som stör klockan.

Om du är ständigt uppkopplad mot internet eller ofta kopplar upp dig kan du ladda ner ett gratisprogram som ställer klockan mot ett atomur vid varje uppkoppling och därefter så ofta du vill (en gång i minuten?!?!?!?).

Det finns flera sådana program att hämta på, t ex, TUCOWS eller DOWNLOAD.COM.

För övrigt så är varken CNOS- eller processorklockan något under av presition och variationen är stor mellan olika datorer (märke, modell och exemplar) men en kvart per timma är för mycket.

---/samoht

Berndt Häggbom

Tack samoth för Din utförliga förklaring.

1. Klockan sackar BÅDE när datorn är igång och avstängd (vilken den nästan aldrig är).

2. Moderkortet ASUS A7V är på sin höjd två år gammalt, så batteriet borde inte var slut så snabbt.

3. Med Telia ADSL får jag ofta starta om DHCP och då funkar ju inte heller en kontinuerlig klockuppdatering från nätet.

Tänker byta batteri i vilket fall, men tappar man inte BIOS-inställningarna då?

/Berndt

Berndt Häggbom

Kör med just IC Login men får ända starta om DHCP titt som tätt.

Har även kört LF Connection keeper, men samma händer även där.

/Berndt

Tänker byta batteri i vilket fall, men tappar man inte BIOS-inställningarna då?

Jo det gör du. Men det är inga svårigheter att återställa dem, men om du nu är osäker på hur det ska se ut gå in i BIOS innan och notera de värden som står där.

Oftast brukar det vara "Setup-default" värden inställda om man själv inte ändrat något. Detta då bortsett från inställningarna för hårddiskarna.

/T

[inlägget ändrat 2002-09-26 16:28:44 av Monshi]

[inlägget ändrat 2002-09-26 16:29:09 av Monshi]

Att du får starta om DHCP borde inte påverka ett klockprogram. Klockprogrammet använder protokollet NTP (Network Time Protocol) och går ut på nätet och frågar angivna servrar hur mycket klockan är med vissa tidsintervaller. Du har således ingen permanent session med timeservern.

BTW så vet jag flera som använder denna funktion för att hålla liv i sin IP-adress från Telia.

---/samoht

Berndt Häggbom

MEn - om jag inte kan komma ut på nätet utan att starta om DHCP, hur kan då ett kolockprogram göra det? Eller fattar jag fel?

Citat: "BTW så vet jag flera som använder denna funktion för att hålla liv i sin IP-adress från Telia."

Vilken funktion menar Du?

/Berndt

Helt riktigt så kan du inte ställa tiden om du inte har någon IP-adress. Så snart du har fått ny adress är det OK att ställa klockan. Du är alltså inte beroende av att ha samma adress hela tiden.

Funktionen jag avsåg var att ställa klockan automatiskt med täta mellanrum (var annan eller var femte minut t ex) och på detta sätt hålla DHCP-adressen levande.

---/samoht

Du har mycket troligen fel tidssynkroniserinsserver inställd. MS' förvalda är ett ganska svagt kort. Den kan visa timmar fel.

Dubbelklicka på klockan, gå till fliken Internet-tid och byt den förvalda MS-servern till en som din ISP rekommenderar. Jag, som är lite petig med klockan, är nöjd med

ntp.lth.se

som tidsservar.

Klockan sykroniseras vid systemstart, det står på samma flik när den senast justerades.

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

Berndt Häggbom

Men det märkliga är, att jag har en ip-adress, men kommer inte ut om jag inte startar om DHCP!

Jag kan bli utslängd någom minut efter jag tagit fram en websida t.ex. men har som sagt forfarande ip-adress kvar.

/Berndt

Berndt Häggbom

Menar Du LarsW att datorns klocka inte skulle sacka om jag bytte tidssynkroniseringsserver?

Jag har provat med ett flertal olika tidsservrar, men datorns klocka sackar oavsett vilken jag har.

/Berndt

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...