Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Photoshop problem

Svenskacs

Recommended Posts

Hej!

Jag vet inte var jag skulle skriva detta inlägg, men jag valde att skriva det här.

Jag har fått ett problem.

När jag ska göra en "radial blur" så står det att ram-minnet tar slut.

När jag skulle göra det igår gick det bra.

Någon som har en lösning?

// Andreas

Photoshop gillar RAM-minne och kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt. Sitter du på en PC/Wintel-maskin bör du ha minst 128MB för att få Photoshop att fungera någorlunda, på MacOS (9 eller tidigare) förmodligen mer.

Det går också att ställa in hur mycket minne Photoshop får använda. I 5.5 görs detta i Preferences/Memory & Image Cache. Prova att ställa upp värdet där till att börja med, så ser du om det löser problemet.

Prova också att stänga av alla andra program som du inte absolut behöver för datorns funktion (allt utom Exporer och Systray i Win98). Ofta har man åtskilliga små "hjälpsamma" program igång, som kan ta upp ganska mycket resurser.

För mer specifik hjälp, tala gärna om vad du har för hårdvara (framför allt hur mycket minne som finns installerat), OS och mjukvara.

Lite information om min dator:

AMD athlon xp 1600+

GeForce3 Ti200

256Mb Pc2100 DDR ram (2,1 Gb/s)

60 Gb HD

OS: Windows XP (på PC om det nu skulle gå att ha WXP på MAC)

Hoppas att detta räcker för att ni ska kunna hjälpa mig =)

• 3 weeks later...

Hej

Scratch disken är det ställe som Photoshop använder som vituellt minne

Standard är den hårddisk där du installerat programmet vanligen C:

Om du går in under

Edit/Preferences/Plugins&Scratchdisk

så kan du lägga till flera diskar.......

Och läs gärna i hjälpen dår dtår det utförligt beskrivet.

Det är Photoshops virtuella minne. Du kan bestämma på vilken hårddisk eller partition spara en cache på det jobbar med.

När du använder Photoshop så behöver du massor med ramminne, programmet behöver 5 ggr så stort minne som din bildfil. T.ex. arbetar du med en 10 MB (okomprimerat) så måste Photoshop ha minst 50 MB.

Du skrev att ramminnet tog slut, stäng ner allt "onödigt", ha inga andra program igång, alternativet är ju att köpa mer ramminne. Arbetar du mycket med bilder så är det alternativet att föredra även om det kostar.

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...