Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router = Firewall ?


Makarena

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en D-link 604 nu och de påstår att den har allt de andra hade.

Dvs router, switch, firewall osv.

Men jag undrar hur jag kan testa nu att den VERKLIGEN skyddar mot intrång.

KAN man testa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All typ av intrång naturligtvis:)

 

Jag tänker på hackers, viruses osv.

 

informationen är inte känsligare än att jag vill ha den ifred.

Man vill arbeta i fred samtidigt som man inte vill slöa kommunikationen med internet.

Jag har antivirus prog som uppdaterar sig själv, men jag har aldrig upptäckt att den hittar några virus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen brandvägg som skyddar mot virus.

 

Det som Dlink kallar "brandvägg" brukar vara det som vi andra kallar för NAT, dvs adressöversättning. Du har privata adresser på insida och en publik på utsidan. Då går det inte att komma in i ditt privata nät utifrån, så långt är det säkert. Men du kan forfarande få in både mail och hemsidor som innehåller vad för skit som helst....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte veta något av det.

har du äkta/statisk IP-adress hos din ISP måste du knappa in denna adressen i rotuern, annars är det i princip bara att sätta i sladden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dynamisk IP

Men hur ska den veta vad som ska blockeras och vad tillåtas?

 

Med Norton Firewall t.ex så får man upp en ruta som frågar om en app ska blockeras eller tillåtas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DLinken kommer inte att bry sig överhuvudtaget om vad som finns i de paket som passerar.

 

Vill du skydda dig, behåll Norton Firewall i din dator och använd DLinken för att hålla objudna gäster borta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DLinken kommer inte att bry sig överhuvudtaget om vad som finns i de paket som passerar.

............

 

Nejmen det var inte roligt, vad är den bra för då?

---------------------

Vill du skydda dig, behåll Norton Firewall i din dator

.............

Norton gör att andra datorer i min nätverk inte kommer åt den här här datorn.

---------------------

och använd DLinken för att hålla objudna gäster borta

.............

Det här får du förklara närmare :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I DLinken finns funktionen NAT (Network Address Translation). Det gör att man inte kan initiera en session (TCP-paket med SYN-biten satt) utifrån internet in i ditt nät, dvs de som tex vill skicka en DoS attack till din dator, kommer bara till Dlinken. Men eftersom DLinken inte är en "riktig" brandvägg kommer den inte att upptäcka DoS-attacken och riskerar att hänga sig.

 

Vad som skickas inuti TCP-paketen (dvs hemsidans innehåll eller mailets innehåll) kommer att passerat rakt igenom Dlinken.

 

En brandvägg som kan titta i paketinnehåll kostar 10000 kr och uppåt. Kanske blir dom billigare med tiden...

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-25 11:42:52 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ett dugg oskyddad när det gäller Stora Stygga Nätet. Det är tekniskt omöjligt att komma igenom en adressöversättningsbrygga, som man kan kalla NAT-hårdvaran, med regelrätta intrång m.hj.a öppna portar.

 

Ingen kan begå ett intrång i en maskin som går ut på nätet via NAT.

 

Däremot, och detta är viktigt, så kan man alltså få ombord saker som vill ut. Dessa kommer alltid in på andra vägar än genom brandväggen (låt oss för enkelhetens skull kalla NAT-hårdvaran för brandvägg), exempelvis e-post eller oetiska sajter som skickar ner otyg i den egna maskinen.

 

Jag kan berätta att jag nu har suttit bakom en D-Link och NAT i 16 månader utan ett endaste larm i min Norton Personal Firewall. Däremot har min Norton Antivirus sagt ifrån då och då, främst när det gäller oetiska Javascript.

 

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har betalat 700:- för den och 7 dagar öppet köp.

Vill gärna dra nytta av all dess möjligheter och testa den innan tiden gått ut.

Jag menar det finns en annan version 804 som även innehåller en perinter-server och är lite vassare.

Hur kan jag konfigurera den optimalt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...