Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Controllerkort UDMA100?

ThBr

Recommended Posts

Är det värt att satsa på ett controler-kort som gör att jag kan köra UDMA100 i stället för UDMA33? Hur stor prestandaökning kan man räkna med?

Datorn ifråga är en P3-700@933 MHz på ett gammalt 440BX-kort och hårddisken är en IBM 75GXP på 30.5 GB.

Tvivlar på det, visst - du kommer notera en marginell prestandavinst i vissa situationer, men jag tror inte det är något du kommer att märka. Du kanske borde lägga pengarna på andra delar för bättre respons från datorn, beroende på hur resten av konfigurationen ser ut? (OS, minne osv)

Köp hellre ett nytt moderkort med ny processor. Då får du en MYCKET snabbare dator. Även om du köper budgetgrejor.

Behöver inte kosta mer än knappa 2 tusen.

Och då får du snabbare controller, snabbare minneshantering, snabbare AGP-buss och snabbare processor. Socket A med Athlon XP 1800+ eller P4-moderkort med Celeron 1800. Givetvis med minst 256 MB DDRAM. Senare kan du stoppa i nytt grafikkort också. Då har du i princip en helt ny och modern dator.

MVH

pedagogen

[inlägget ändrat 2002-09-24 18:51:07 av CJ Björkdahl]

Tack för era synpunkter och tips.

Min tanke var om man på ett enkelt och billigt sätt kunde öka prestandan ytterligare lite grann. Datorn i fråga är familjens andradator och är fortfarande hyfsat snabb. Övrig hårdvara är bla 448 MB RAM, G-force 256 DDR och Soundblaster Live Player 5.1. Operativen är Win98 och Win2000.

Att byta moderkort är tyvärr inte att tänka på. Chassiet är från början ett gammalt Pentiumchassie och ett nytt moderkort i Baby-AT format är, såvitt jag vet, omöjligt att få tag på.

Jag får nog leva med maskinen som den är.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...