Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fackförening för systemutvecklare?


Haren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tänkt att bli medlem i en fackförening. Mitt problem är att jag är systemutvecklare. Vilket fackförbund ska jag då gå med i? Jag har surfat runt halva webben och inte hittat något som passar!

 

-------------------------------

Magnus Lindberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är att jag är systemutvecklare.

Problem? ;)

 

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tack för guidningen! Ska genast undersöka saken... har inte så stor koll på sånt hära *rodna*

 

-------------------------------

Magnus Lindberg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj, lilla SIF...

Dom vet jag inte om jag skulle rekomendera, jag har haft väääldiga problem med dem, de har slarvat bort papper som de egentligen hade koll på, svaren jag fått har varierat dag till dag trots att jag ställt samma fråga.

 

Mitt fall:

jag undrade vad status var på mitt ärende.

Jag ringer och frågar hur långt de kommit med mitt 'case'. De svarar att jag ska återkomma om ngn vecka.

Svar 2) Jag ringer efter 1½ vecka, och nu är det klart! Vänta i några dagar så får du svar i brevlådan, säger de.

Svar 3) Jag ringer igen efter några dagar och frågar varför jag inte fått något papper i brevlådan, som de sade. Då helt plötsligt har jag inte skickat in några papper (vilket jag gjorde över en månad tidigare). Jag tjafsar lite i telefon vilket inte leder någonstans (oj så oväntat).

Svar 4) Jag ringer igen, dagen efter jag fått svar 3, och då säger de att mitt ärende inte är klart men att de har papprerna. De skyller på att det måste ha vart värmen...

sure, så måste det vara!

 

Sedan höll de på sådär tills i slutet av Augusti...

 

Kan påpekas att jag hade probleme med dem under sommaren, då det visserligen var varmt, men ändå.

Sedan hade de bara telefontid mellan 09-12:00 på vardagar. Ibland kom man inte fram trots att man satt vid telefonen under hela den tiden!

Behöver jag påpeka att en telefon inte längre fungerar...

 

David

 

[inlägget ändrat 2002-09-24 17:25:57 av David Shamloo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I dessa tider då den ena större arbetsplatsen efter den andra skär ner eller går i konkurs kan det vara bra att ha sett om sitt hus.

 

Att inte vara med helt och hållet i facket är en sak men att inte vara med arbetslöshetskassan är omdömeslöst.

 

När vi löpande betalar vår avgift och inte belastar facket mer än så lyserbåde solen och facket och livet är härligt.

 

När vi står där med en hög räkningar och ber att få ersättningen möter vi vanligtvis en helt annan situation än den som målas upp i deras marknaföring.

 

Ungefär som med egendomsförsäkringar mm.

 

Sensmoralen är att, om möjligt, ha en eller två månadslöner sparade vid händelser av detta slag.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JUSEK kräver 120 högskolepoäng. Själv blev jag nekad JUSEK, för att jag endast har 80 poäng, trots att jag "basar" över en hoper systemvetare. Över 12 års arbetslivserfarenhet inom systemutveckling spelar inte den minsta roll för JUSEK.

 

Så det fick bli SIF, trots att SIF inte är representerade på min arbetsplats. Men jag tyckte ändå jag platsade i SIF. Inkomstförsäkringen är ju bra förstås.

 

JUSEK har också inkomstförsäkring, dock så ingår den ej i avgiften, utan måste tecknas separat.

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en grov missuppfattning att bara se fackföreningarna som en serviceinrättning eller försäkringsgivare. En fackförening tror jag man ska gå in i för att man tror på att man tillsammans kan förbättra arbetsvillkor och löner på ett bättre sätt en om var och en försöker själv.

Historiskt sett så var det ju därför de bildades, just för att lättare kunna få i genom sina krav.

Det finns ju fortfarande länder där fackföreningar mer eller mindre är förbjudna. Det beror ju inte på att de erbjuder inkomstförsäkringar eller har taskiga telefontider, utan att arbetsgivarna ser sin oinskränkta makt hotad.

Till Haren: Vilka fackförbund finns representerade på din arbetsplats? Det är ju vettigt att kolla upp om din arbetsgivare har några kollektivavtal med några fackförbund. Det gör valet mycket enklare.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga!!! Det finns ingen på min arbetsplats som är med i något fack (tror jag) ... när jag började på detta jobb fick jag meddelandet "om du nödvändigtvis vill vara med i ett fackförbund är det något vi respekterar" ... ööööh... =)

-------------------------------

Magnus Lindberg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i alla fall börja med att höra av mig till SIF och hoppas att man kan få tala med någon vettig där som kan ge lite råd. Någon skada kan det väl inte göra.

Kanske du kan få med dig några andra på din arbetsplats, tillsammans är det lättare att få igenom sina krav.

På min arbetsplats så ser nästan arbetsgivaren helst att du är fackansluten. Det gör det enklare för dem när de har en förhandlingspart.

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...