Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får man bort MS automatic updates


Webster

Rekommendera Poster

Efter att ha använt MS automatiska uppdatering så har plötsligt en "agent" för automatiska uppdateringar aktiverats.

 

Den går att inaktivera MEN hur avinstalleras den? Finns varken att avinstallera bland program eller windows komponenter, riktigt märkligt att den installerats utan att jag givit mitt medgivande. Ännu en MS stunt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag frågar efter HUR man får bort eländet borde du ju kunna dra slutsatsen att enbart inaktivera den inte räcker. Paranoia yttrar sig på lite andra sätt.

 

App'ar som installeras på detta sätt är en plåga, att sedan inte kunna ta bort dom uppvisar ett viruslikt beteende.

 

Men andra har ju sagt att Windows har likheter med virus så jag är inte förvånad.

 

Någon som vet?

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-24 07:10:44 av Webster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om paranoid, sluta använd datorer istället om du inte tål att förbätringar installeras då du uppdaterar.

 

Börjar bli rejält trött på alla MS paranoida människor, det är patetiskt.

 

[inlägget ändrat 2002-09-24 07:17:11 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det helt går att avinstallera/ta bort. Försökte själv tidigare och kom då fram till en länk som Microsoft hänvisade till hur man skulle göra. Men det var en återvändsgränd/dead end.

Du kan i varje fall stänga av tjänsten "Automatisk uppdatering" som du hittar under "Administrationsverktyg" och "Tjänster".

_______________________________________

Dualboot med Slipstreamad XP pro SP1 + W2K!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i varje fall stänga av tjänsten "Automatisk uppdatering" som du hittar under "Administrationsverktyg" och "Tjänster".

 

Ja eller kryssa ur rutan att man vill att den ska uppdatera automatiskt.

 

Men det räckte inte för denna herre, det är tydligen ett virus att det finns en uppdaterings funktion i systemet.

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-24 08:55:12 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen gå i Win98, Win2k men inte WinXP.

Och han har ju bara windows...

 

Critical Update Notification heter det.

 

TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har microsoft problem med att miljontals användare inte patchat upp sina system på evigheter, åså kommer det folk och vill stänga av den funktion som kunde lösa problemet? :)

 

(schemalägg uppdateringarna till ett klockslag så slipper man ofta bry sig)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns andra lösningar för att patcha ett MS operativ, för att man valt att ladda ner patchar skall man inte automatiskt få MS klient installerad.

 

Andra lösnignar som funnits innan MS behagade lösa det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet ligger hos den som äger datorn, eller hur? MS agent uppvisar virus beteende, det installeras i smyg och går inte att ta bort.

 

Bemöt sakfrågan, det gör dina svar relevanta till den ställda frågan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Agenten installeras mig veterligen med en windows update patch som är valfri. Den har tom ett relevant namn och en perfekt beskrivning av vad den gör och vad den är... kallas det för virus? (ok, kanske finns som standard i SP1, vad vet jag - svenska verren är väl inte ute ännu?)

 

Bemöt sakfrågan, det gör dina svar relevanta till den ställda frågan.

 

Vilken del av ordet "diskussionsforum" är oklar? Även om det är kul med bra svar, så tillåts trådar oxå diskutera kring ämnet, vilket är halva syftet med ett diskussionforum enligt mig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Men det räckte inte för denna herre, det är tydligen ett virus att det finns en uppdaterings funktion i systemet.

 

Vilken del av relevanta svar är oklar? Det ovanstående från xyzz är inte del av en diskussion, det är monolog som inte besvarar på ett relevant sätt ursprungsfrågan:

 

"...hur avinstalleras den?"

 

Det är märkligt att en agent går att installeras men inte avinstalleras, eller hur? Om xyzz besvarade hur man får bort den så skulle diskussionen ha gett ett svar, nu ger han bara sin egen psykoanalys på att paranoia ligger bakom frågan. Och då besvaras inte frågan, varpå diskussionen blir meningslös.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt att en agent går att installeras men inte avinstalleras, eller hur? Om xyzz besvarade hur man får bort den så skulle diskussionen ha gett ett svar, nu ger han bara sin egen psykoanalys på att paranoia ligger bakom frågan. Och då besvaras inte frågan, varpå diskussionen blir meningslös.

 

Du är ju paranoid, vadå för "agent" ? Den går disabla.

 

Alla moderna system innehåller en funktion för uppdatering, tom Linux har det dock ej med automatisk funktion men som sagt vill du inte ha automatiskt går det koppla bort.

 

Jag förstår inte problemet, det är du som nojar dig om virus och agenter och allt vad det är.

 

Som sagt, sluta använd datorer om du ska vara så paranoid, du vet ändå inte hälften av vad som händer när du bootar datorn, ska du inte avinstallera allt annat också då ?

 

[inlägget ändrat 2002-09-24 19:05:49 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varpå diskussionen blir meningslös.

 

Nej, den är rätt roande tycker jag :) (ergo, inte meningslös för min del, men kanske för din del)

 

Tycker fortfarande att agenten borde tillhöra en av uppdateringarna som borde finnas listade i lägg till/ta bort program med någon fånig ms patchnummer som namn. Har väl fel anar jag... alternativt är agenten en del av windows från början?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den agenten du vill ta bort och liknar vid ett virus har du själv (eller någon annan som använder datorn) valt att installera. Vilket gör att det inte kan klassas som ett virus. Även om det skulle vara installerat från början är det inget virus utan en naturlig del av operativsystemet.

 

/Johnny

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.11-sep.org/ | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser saken efter att ha tagit del av en stundtals mkt underhållande tråd, så är det bara för Hr Webster att

 

* antingen byta operativ till något annat än detta vederdtyggliga XP, framför allt inte någon Microsoftprodukt.

 

* Ominstallera och läsa på skärmen vid uppdateringarna

 

eller

 

* Bita i det sura äpplet och acceptera att han har en 'sleeper', om än känd och inaktiverad, ombord.

 

Vi som läser billiga agentpockets vet vad en sleeper innebär, så vi kan ha en viss förståelse för hr Webtsters inte så lite dogmatiska resonemang.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte förstår problemet, varför svarar du då istället för att ta reda på fakta?

 

__________

Repetitio est mater studiorum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte förstår problemet, varför svarar du då istället för att ta reda på fakta?

 

Och fakta är ? Det är ju du som nojar om virus och "agenter", är det fakta eller ?

 

Lägg ned det hela nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du kärnan till problemet. Om uninstall inte finns, förefaller det inte rätt märkligt?

 

Det är svaret på frågan, det finns inte en möjlighet att avinstallera. Vilka andra typer av program saknas detta för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...