Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Radbrytningar ??

Wippika

Recommended Posts

jag har ett textfält där en administratör kan skriva i nyheter som sedan sparas i en databas.

på huvudsidan visas sedan dessa nyheter. Men om man inte gör radbrytningar i textfältet

så blir all text på samma rad vilket resulterar i att huvudsidan blir så bredd att all text

inte får plats och en scrollbar dyker up...

jag trodde jag kunde bestäma bredden i den <Table> som jag använder på huvudsidan där texten

skrivs ut i, men det går inte för ju mer text ju bredare blir <Table>...

kan man inte sätta någon begränsning för bredden i textfältet (<Textarea>) så det automatisk

blir en radbrytning i kanten. jag trodde det gick med cols="80" eller maxlenght men inget fungerar..

/Mvh

[inlägget ändrat 2002-09-23 18:53:24 av evilaid1 ]

Jag la in det i textarean men det hjälpte inte.

Det är ju när texten skrivs ut i ett table på en annan sida som det blir för brett, har jag satt width till 580 då vill jag inte att det ska bli bredare utan att det blir radbrytningar...

Hej

verkar lustigt att din <table> inte bryter. Så länge inte alla tecknen är i en enda lång rad (utan mellanslag) så bryter mina inlägg där <table> "tar slut" , även om man inte tryckt Enter i textarean.

inte testat men borde väl funka på samma sätt som jag har gjort, när jag får så långa inlägg att de inte får plats i ett enda fält i databasen.

strVariabel innehåller textsträngen.

sen får du kolla hur många tecken du vill ha innan radbrytning

<%

If Len(strVariabel) > 255 Then

strVariabel1 = Left(strVariabel, 255) &amp; "<br>" &amp; Right (strVariabel, Len(strVariabel) - 255)

End If

'Nu kanske strVariabel1 innehåller din sträng med ett <br> nånstans i mitten :)

%>

Är nog ett krångligt sätt att göra det, men nu bör det bli 255 tecken, ett <br>, och sen resten av tecknen.

Vill man bryta flera gånger blir det ännu bökigare.

annars kan man ju klart dela upp hela strängen i bitar och lagra i separata variabler, för att sen skriva ut dessa variabler ett efter ett med ett "<br>" emellan. Typ:

<%

If Len(strVariabel) > 255 Then

Dim strVariabel1

strVariabel1 = Right(strVariabel, Len(strVariabel) - 255)

strVariabel = Left(strVariabel, 255)

If Len(strVariabel1) > 255 Then

Dim strVariabel2

strVariabel2 = Right(strVariabel1, Len(strVariabel1) - 255)

strVariabel1 = Left(strVariabel1, 255)

If Len(strVariabel2) > 255 Then

Dim strVariabel3

strVariabel3 = Right(strVariabel2, Len(strVariabel2) - 255)

strVariabel2 = Left(strVariabel2, 255)

End If

End If

End If

%>

Kanhända du får en bättre idé själv, lycka till

// Admin på lunarkonkurrenten

http://nexxuz.jensite.com [inlägget ändrat 2002-09-23 20:47:06 av lordnexxuz]

Kan det ha något att göra med den här raden som jag använder när jag skriver ut det i ett table..

Info = Replace(RS("text"), VbCrLf, "<br>")

Vanligtvis så blir det ju automatiskt radbrytning om man har satt en fast bredd på table !!!

/Mvh

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...