Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyfiken på RAS


Janson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle bara vilja kolla om jag fattat det här med RAS rätt inför ett litet projekt hemma...

 

Tanken är:

1 st Win2K Server kopplad mot internet med ComHem.

X st klienter som ansluter via ComHem/ADSL.

Detta för att få ett trevligt litet nätverk utan att behöva vara på samma fysiska plats.

 

Som jag har fattat det när jag har kikat lite snabbt så skulle man klämma in två nätverkskort i Win2K burken och använda det ena för internet åtkomst och det andra för RAS (båda kopplade till routern.)

 

Är detta i princip rätt eller har jag fått allting om bakfoten? (Jag vill inte använda mig av "dial-in")

Dessutom, kommer det att bli som om man körde nätverk på samma fysiska plats? Dvs kommer man att kunna dela ut diskar till andra klienter?

 

Tacksam för svar om det inte kommer att fungera, innan man har lagt för mycket tid på det hela.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAS är en "dial-in" tjänst. det du kan göra är att köra någon form av VPN

 

 

---

stoffe-2k - RAS på Windows = Random Access Server

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Stoffe skriver är det nog snarare ett VPN du ska sätta upp. Din konfigurering borde fungera.

 

Det känns lite avigt att din dator måste routa de andra till internet, de är ju redan där. Men det är nog det bästa sättet att göra det på. Eller är jag ute och cyklar, någon som vet?

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I'm mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för de snabba svaren, då lägger jag ingen mer tid på RAS utan kikar efter någon VPN historia.

Finns det någon "inbyggd" i Win2K eller blir det tredjeparts program? Kan ni isåfall rekommendera något. Funktionen jag letar efter är att få det att se ut som om man kör ett helt vanligt LAN.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...