Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur mycket kraft?

Mic

Recommended Posts

Hej alla.

Jag har 2 st "andrahandsdatorer" med nätaggregat på 300W respektive 235W, fläkten i 300 wattaren för ganska mycket mer oväsen än 235:an.

Det jag undrar är nån vet om en P3 733@800 MHz med ett GeForce2, 40 Gb 7200rpm IBM och en CD klarar sig på 235W? Den datorn används nämligen mycket mer och jag börjar bli trött på dess höga ljudnivå..

(Vilka skulle symptomen vara om det inte räcker, startar den inte upp?)

Beror helt på hur kraftigt 235W-agget är (hur mkt ström vid respektive spänning), det går inte att utläsa ur de siffror som du angivit. Jag anser att det nog ska fungera utmärkt, om inte agget är ett riktigt mesigt sådant ;)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Det är ett AOpen FSB235-60GT (http://www.aopen.com/products/power/fsp235gt.htm) och visst är det mesigt, men det satt i en låda jag köpte begagnat för att ha som "restprodukts-server". Sen att det var så tyst och härligt var ju en bonus :-)

Vad finns det för bra metoder och anordningar annars för att ljuddämpa dessa surr-monster? Funderar på att bygga in dem på nåt sätt...

[inlägget ändrat 2002-09-22 19:44:25 av Mic]

Stefan Eklinder

Mic!

Ljuddämpningsmattor på Biltema eller Weylands kub som han presenterar på sin hemsida. :)

Fråga honom om hans kub, för det kan han säkert bäst själv.

Det första alternativet har jag provat och det är ganska schysst, faktiskt.

---

/Stefan Eklinder

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

Jonas Birgersson

Byt ut fläkten i nätagget (inte några större svårigheter) mot en tystare. Det ger en oerhörd effekt.

Har du nån fler fläkt än nätaggsfläkten i lådan? Om du har det så kan du byta till en riktigt "tyst" fläkt.

Kolla in fläktarna som finns på http://www.kylning.com , http://www.overclockers.se eller http://www.gtek.net så ser du vilka som är tysta och ändå har ett bra "flås".

/f

Biltemas mattor fungerade suveränt, testade i helgen på en burk.. markant skillnad, särskilt i kombination med lite andra metoder.

En detalj dock, ta INTE bort pappret som skyddar den självhäftande sidan, bara klipp till och stoppa in mattorna utan att använda dess självhäftande funktion - för den verkar totalt omöjlig att få loss om det blir något fel :) ..testade i förväg efter att någon på eforum hade mardrömmar av dem, å det var sant - fy fan vilken vidhäftningsförmåga...

--

.Weyland

testade i förväg efter att någon på eforum hade mardrömmar av dem, å det var sant - fy fan vilken vidhäftningsförmåga...

*ler* Dröm sött...

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Jag har satt in några skumgummi skivor i min burk, men jag märker ingen direkt skillnad. Utblåset från fläkten är den absolut största störkällan.

Du har möjligtvis ingen bild på hur det ser ut i din låda modell Biltemastoppning? ;-)

Ska testa att byta själva fläkten i nätaggregatet.

Tja, går väl att ordna.. med lite tålamod.. hela knepet är juh att stoppa mattorna precis överallt, speciellt i fronten å där bak, utan att hindra in- och utblåsen.

Självklart måste datorn i sig vara relativt tyst från början för att det ska vara meningsfullt. Det jag gjorde på den burken igår var att rycka ur grafik- å cpu-fläkten, limma på en 60mm-fläkt rakt ovanpå de urkopplade fläktarna och köra dessa på 5V, samt ta bort fläkten på nordbryggan.

...vidare tog jag ett par decimeter tätningslist och virade ett par varv i en 5.25"-plats i vilken jag knökte in hårddisken så den hängde i tätningslisten. Tidigare har fläkten i nätagget bytts mot en tyst modell, samt en chassifläkt som går på 7V och i princip är ljudlös. Jäkligt bra resultat blev det iaf, och temperaturen är stabil på runt 65 grader för processorn, vilket beror på att det sitter en gammal noisekillerfläns på den, totalt värdelös när det gäller kylning ;) ...beställt en taisolfläns som ska dit istället, får se vad tempen landar på då.

(Det är en Duron1200 i ett soltek drv4 med ett gammalt asus GF2 deluxe)

--

.Weyland

Det jag undrar är nån vet om en P3 733@800 MHz med ett GeForce2, 40 Gb 7200rpm IBM och en CD klarar sig på 235W?

Borde inte vara några som helst problem. Jag kör detta plus en till hårddisk, en cd-brännare och en massa olika PCI-kort på ett 200 Watts-aggregat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...