Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vista?

lonewolf

Recommended Posts

Hej! Jag läste i senaste numret av PC för Alla om ett digitalt fotoalbum för fickan. Det ska heta Vista. Låter intressant, men finns det överhuvudtaget att köpa här i landet och vad kostar det i så fall?

Finns det någon därute, som har hört något om detta så vore jag glad!

Tack!

Tack för svaret! Det var så nära som man kunde komma! Tror dock, att det är klokt, att vänta med inköp tills priset blir mer konkurenskraftigt. (5.195:- inkl. moms)

Bra pris, förutom att man inte kan tanka över bilderna direkt från minneskortet i kameran till "jukeboxen". Jag tänker mig scenariot när du är ute på resa med din digitalkamera och inte har med dig en bärbar dator. Då kan det vara idealiskt med liknande Soligor-modellen där man kan lagra rätt många bilder - som i princip borde täcka en längre resa.

Kan meddela att priserna sjunkit rätt rejält det senaste året. Tidigare kostade en liknande modell kring det dubbla.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

...tanka över bilderna direkt från minneskortet i kameran till "jukeboxen". Jag tänker mig scenariot när du är ute på resa med din digitalkamera och inte har med dig en bärbar dator.

Självklart är det det man ska ha de här maskinerna till! Postade fel länk bara. Här är den rätta:

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010045214

Som jag ser det är den enda nackdelen med den här apparaten att den inte stödjer Firewire. Enligt http://www.archos.com/uk/products/product_jbmm.html finns det även en kameramodul att köpa till.

rättelse: såg nu att den visst verkar stödja firewire, åtminstone via en tilläggsmodul. Det är ju bättre än inget.

[inlägget ändrat 2002-09-23 02:05:27 av jonasn]

OK, då får man lägga på 795:- för att få kameramodulen. Fast jag såg inte ett ord om firewire, såg bara att man kunde köpa en USB 2 modul.

Men annars var det ju trevligt. Fast bara 8 timmars batteritid. Hmmm.... ja det är klart, om man använder den lilla monitorn ofta och spelar mp3 och dikterar så är det klart att det drar iväg. Skulle tänka mig att bara lagra bilder kanske skulle vara mer ekonomiskt på batterisidan.

Kul att det börjar komma fler alternativ, även om jag skulle ha klarat mig utan mp3-spelare och diktafon. Lite synd också att de inte verkar har programvara för Macintosh, det är nämligen rätt väsentligt att det funkar i de flesta datorer även om Mac kan anses som en liten minoritet (men större antal än "normalt" bland digitalfotografer - faktiskt).

/Petra

Såg att det finns en norsk och en brittisk återförsäljare (klicka på "More info" i recensionen). Kanske läge att kontakta dem och fråga om de levererar till Sverige?

Vista verkar lovande minst sagt, skriver Phil Askey (också britt och ägare av DPreview) att den är bra, då är den bra. Jag litar på hans omdöme ordentligt bra.

Om du kontaktar återförsäljaren i Norge eller England, meddela gärna vad du fått för svar och pris på produkten inkl frakt till Sverige.

/Petra

Vista verkar lovande minst sagt, skriver Phil Askey (också britt och ägare av DPreview) att den är bra, då är den bra. Jag litar på hans omdöme ordentligt bra.

Ja, fast på papperet (och på bild) tycker jag att Archosburken verkar trevligare. Hoppas att dpreview får upp ögonen för den, skulle vara trevligt med ett test att jämföra med.

Macstöd är något man kan kräva tycker jag, men det verkar ju som den har det även om det inte direkt skyltas med det:

(från http://www.archos.com/uk/products/product_jbmm.html)

Transfer Rate:: USB 1.1 (PC & Mac) - 1MB/s Max

Optional interfaces sold separately:

USB 2.0 (PC)

FireWire (PC or Mac)

För övrigt sörjer jag rejält att jag inte har 15kkr löst:

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=54899&group=normal&stamp=1032788736&extended_info=240464

[inlägget ändrat 2002-09-23 14:15:03 av jonasn]

Oh, det låter lovande!

Jag tror jag tipsar Phil om Archos och ser om han kanske kan få en testmaskin att leka med. Han har ju rätt högt renomé även bland tillverkarna.

iMac? Jooo... det vore inte helt fel. Fast jag dregglar just nu över en ny PowerBook G4. VILL HAAAAAA! :-D

/Petra

Jag tror jag tipsar Phil om Archos och ser om han kanske kan få en testmaskin att leka med.

Mycket bra idé. Hoppas han nappar på den.

iMac? Jooo... det vore inte helt fel. Fast jag dregglar just nu över en ny PowerBook G4. VILL HAAAAAA! :-D

Jojo, men då får man (minst) dubblera hålet i utgiftskassan. Jag försöker hålla mig något så när realistisk här. :)

Vi har fått (?) underbara G4:or med 17" Apple Studio Display till publiceringslabbet på skolan. Antar att det är dels dem och dels pc-krångel som har fått mig att dregla över imacen. Tills vidare har jag bosatt mig i publiceringslabbet. ;)

[inlägget ändrat 2002-09-24 00:27:53 av jonasn]

Har mailat Phil igårkväll. Så vi får se vad som händer. :-)

Publiceringslabbet låter som ett trevligt ställe *dregglar*

/Petra

Jag skulle gissa att du kan få det lite billigare om du handlar i ett EU-land då de har lägre moms än vad vi har här i Sverige.

/Petra

Publiceringslabbet låter som ett trevligt ställe *dregglar*

Jodå. Det kanske inte läggs ner riktigt så mycket tid på underhåll som det borde, men det har potential.

G3:or och G4:or med sköna Lacie 22"-skärmar (några har Apple 17" studio display), Umax A3-scanner, Nikon filmscanner med diatillsats samt diverse skrivare. Används mest till film- och ljudredigering, samt för produktion av trycksaker.

Underligt dock att de inte (mjukvarumässigt) har satsat alls på webbpublicering när de kallar labbet för "cross media publishing". Hade även hoppats att det skulle ha suttit DVD-brännare i de nya burkarna, men man kan väl inte få allt antar jag. :)

[inlägget ändrat 2002-09-24 17:37:19 av jonasn]

Jag skulle gissa att du kan få det lite billigare om du handlar i ett EU-land då de har lägre moms än vad vi har här i Sverige.

Så man behöver inte lägga på svensk moms om man handlar inom EU? Vad innebär det när det står "excl VAT" vid priset? Jag kan inget om sånt där, men om det finns pengar att spara är det ju värt att kolla lite på kanske.

Låter ju som ett jättekul ställe att vara på. Ni får väl tjata lite på ledningen att de också investerar i DVD-skrivare så ni kan lägga upp era filmalster på DVD och ge bort till mormor i julklapp. :-)

Sen får ni ju också ifrågasätta varför de inte anser att webbpublicering anses fult? Till och med de största drakarna och företagen har en webbsida.

På dem bara!!!

/Petra

VAT är benämningen britterna använder för moms. Jag tror den är på 12% i England. Eftersom de är med i EU och så är även vi i Sverige så betalar du skatten i det land du handlar ifrån, dvs 12% istället för 25%. Däremot så får du ju räkna med att de tar ut en liten summa för frakten också, så kolla att de inte tar allt för mycket pengar. Det kanske inte lönar sig att handla utomlands om de tar betalt alldeles för mycket för frakten.

Priser som är excl VAT är alltså priser exklusive moms, precis som här i Sverige alltså, man får räkna ut själv (eller de räknar ut åt dig när du betalar.

Nu är britterna lite konstiga när det gäller att betala via kreditkort om man inte bor i landet. Så i vissa fall så kräver de en bankcheck vilket är lite jobbigt. Har du Internetbank så kan det går att sätta in pengar på deras konto istället om de inte accepterar kreditkort för övriga EU-länder.

/Petra

[inlägget ändrat 2002-09-24 19:01:39 av CyberPet]

Det bör ju stå på fraktsedeln isåfall. Har aldrig råkat ut för detta då jag handlat från olika ställen i Storbritanien.

/Petra

Det kan ju vara värt att tänka på att det kan bli strul vid garantifrågor om man beställer från utländsk återförsäljare. Blir ju lite meckigt att skicka sin produkt till England för att fixa den... då blir det rätt kostsamt.

/Mango

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...