Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av moderkort


Phyxius

Rekommendera Poster

Tjena!

 

jag hade tänkt att köpa följande processor och undrar vilket moderkort som bör passa, någon som har nåt förslag?

 

AMD Athlon XP1900+ 1.6 GHz 266 MHz bus

Socket A (Palomino) processor

 

Helst så ska det vara sdram och utan intg ljud o grafik.

 

Ett annat + vore om det inte steg över 1500:-, e lite fattig just nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abit KX7-333 KT333 1AGP 6PCI 4xDDR Socket A är ett fint kort. Kostar 1345 inkl, vill du ha raid så kostar det ca 200 kr mer.

 

Den enda nackdelen är då att den inte har SDRram. Vilket kan vara jobbigt om man har mycket sdrram men du vinner en del med DDR prestandamässigt.

 

Annars tror jag att Abit KT7 klarar av 1900+ - e inte helt hundra. Bortsett från att det är gammalt och inte har DDR så är det finfint - om man nu kan få tag på det.

 

Tjoff

[inlägget ändrat 2002-09-22 15:22:00 av tjoff]

[inlägget ändrat 2002-09-22 15:22:20 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du, med DDR å prisnivå så du har råd med DDR-minne oxå ;)

 

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=EP8KHAPL-F

 

Annars skulle jag personligen inte köpa just ett moderkort som inte är av det absolut senaste slaget ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så tar du en [K]Gigabyte 7VRXP VIA KT333 1AGP 5PCI 3xDDR RAID LAN ATA-133 266 MHz FSB Socket A[/K]...för ca 1400 kr..Den har jag och den fungerar perfekt..

 

 

Eller om du inte behöver raid, lan funktionen så tar du en

Gigabyte 7VRX VIA KT333 1AGP 5 PCI 3xDDR ljud AC97 ATA-133 266 MHz FSB Socket A..för ca 1100 kr..

 

P.S. tror att den bara klarar av ddr, men iåförsig så är ju ddr bättre än sdram...det är inte en så stor prisskillnad mellan dessa..

 

 

________________________________________________

-- vad vore världen utan microsoft??!..:-))

 

[inlägget ändrat 2002-09-22 15:52:28 av freaX™]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla finfina svar, men jag måste nästan ha sdram för att jag har en massa liggandes, känns lite onödigt att köpa nytt ddr ram när jag redan har massa sdram. Raid spelar ingen roll helst utan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså.. ett KT266-moderkort (det jag länkade till) och 256MB PC2700 DDR SDRAM går på 1382 kronor på datorbutiken, långt under dina budgeterade 1500 kronor?

 

Den sdram som blir liggande brukar bli suverän att stoppa i sin första hemmaserver ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-09-22 17:04:22 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ECS K7S5A finns för endast 615:- på Itbutikken - ett helt OK kort för den pengen. Klarar både SDR och DDR (men inte samtidigt förstås), stödjer T-bird, Duron, Palomino.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Weylands idé är förstås den bästa - köp ett "utförsäljningskort" på datorbutiken och skaffa DDR - du kommer inte ångra dig!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, beslutsångesten tog överhanden, så jag köpte ett uppgraderings paket, athlonXp2000+ ddr, det verkade rimligast. så är jag ganska så säker på att allting stöds, synd bara att ddr minnen är så dyra, kanske sjunker i pris så småningom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...