Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Raid0


Mic

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Jag funderar på att köpa mig en likadan hårddisk som den jag har och köra Raid0 då mitt nya moderkort har Raid-funktion.

 

Det jag undrar är, kan man partitionera upp den nya enheten på samma sätt som förut, dvs kanske 20 Gb för Win/Prog och 2-3 partitioner för filer?

 

Klarar Windows av det eller måste det till Partition Magic?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joda,

en raid 0 enhet fungerar (från windows sett) precis som en vanlig enhet - bortsett från att du behöver drivrutiner för den.

 

Du kan partitionera i DOS (ex. fdisk), Partition magic osv. Fast för windows eller om du partitionernar i windows NT (/2k/xp)s installationsprogram så behöver du drivisar.

 

Komihåg att dra backup på allt som finns på de hårddiskar du vill raida. Du kommer inte att kunna komma åt det efter att du raidat.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-09-22 11:58:43 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

På Tom´s Hardware finns lite beskrivning över hur du gör och hur det funkar med Raid. Fast det är med Win2000 och du skrev inte vilket OS du har.

 

http://www.tomshardware.com/howto/01q3/010906/

 

Beskrivning över Raidnivåerna:

 

http://www.winnetmag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=218

 

Klarar Windows av det eller måste det till Partition Magic?

 

Jepp, Windows klarar det med gamla hederliga FDISK i DOS-läge. Har du Win2000 eller XP så finns där andra säkert smidigare sätt att göra det på.

 

Partition Magic kan du skapa partitioner on-the-fly utan att förlora det du har på hårddisken. Du behöver inte heller formatera partitionerna efteråt som du måste när du gör det i FDISK.

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-22 12:04:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir det verkligen bra? Om du partitionerar upp den måste det bli knepig prestanda, för om du då ska kopiera från en partition till den andra, så ska juh disken både läsa och skriva samtidigt. Då får du sämre prestanda.

 

-- vad vore världen utan Pacman ??!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ska du köra en raid0 med maximal prestanda ska du juh antingen använda den som boot/system/program-disk och inte för data, eller tvärtom med en separat systemdisk å datan på raid0:an. Rekommenderar en fin å modern 18-36GB 10krpm SCSI-disk som systemdisk å en IDE-raid0 för datahantering (givetvis under premissen att ALLT du lagrar på raid0:an är ok att plötsligt bli av med, dvs backup, backup, backup! ;)

 

Men om man jämför att ha en ensam disk i datorn, å att ha en ensam raid0:a i datorn så vinner juh den senare i prestanda, trots kopiering inom samma disk. Däremot inte sagt att det är en särskilt fin eller snabb lösning ;)

 

Partition Magic kan du skapa partitioner on-the-fly utan att förlora det du har på hårddisken. Du behöver inte heller formatera partitionerna efteråt som du måste när du gör det i FDISK.

 

Du kommer ändå att bli av med datan på din nuvarande disk om du gör en raidnolla av den.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-09-22 18:07:37 av Weyland]

[inlägget ändrat 2002-09-22 18:08:33 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men "inompartitions-läsning/skrivning" måste ju bli lika mycket snabbare som om jag skulle köra med en partition?

 

Prestandaförlusten vid filöverföring mellan partitionerna kan jag ta, det händer inte så ofta ändå. Vill ha filer separerade från Win/prog-installationer så det är lätt att installera om.

 

Nån som har några siffror på hur mycket snabbare det går om man delar upp en Raid0 i flera partitioner och tankar mellan dem jämfört med om man tankar mellan olika partitioner på en vanlig disk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att kopiera mellan partitioner e ju varken snabbt med eller utan raid. Meningen med partitionering är ju att skapa ordning m.m. Det är väl ändå inte så ofta man kopierar data emellan?

Och gör man det så är det ju bara för att skapa ordning eller fördela det lediga utrymmet - dvs. inget man gör varje dag.

 

Nån som har några siffror på hur mycket snabbare det går om man delar upp en Raid0 i flera partitioner och tankar mellan dem jämfört med om man tankar mellan olika partitioner på en vanlig disk?

 

Bör väl gå ungefär lika mycket snabbare som om man kopierar till ram minnet med en vanlig HD och 2 st. raidade. (sorry om meningen blev konstig - blev lite snurrigt)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Weyland!

 

Du kommer ändå att bli av med datan på din nuvarande disk om du gör en raidnolla av den.

 

Jasså, där ser man! :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja? :) ..den måste juh stripe:as om med den nya disken. All data försvinner, så kör backup först innan du sätter upp en raidnolla.. (ok, nu låter det som jag pratar med en av trådens besvarare å inte frågeställaren, men ni förstår säkert ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...