Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startproblem


Janos b

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har en gammal PowerBook med Mac Os 8 som helt plöttsligt vägrar att starta, det enda som visas på skärmen är en blinkande diskett med ett frågetecken på. Det följde inte med nåt operativsystem med datorn men jag har tagit hem en uppdatering Mac Os 8.1 från nätet, men hur instalerar man in det ? Var får man tag på en Startdiskett (verktygsdiskett)? Nån som vet ? Jag behöver väl inte säga att jag är nybörjare på Mac. :-) Datorn har ingen cd och jag använder den bara för navigationsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hittar inget system, därav den blinkande disken. Enda lösningen är att fixa en startdiskett. Detta kan förstås vara ett problem, speciellt om man bara har en dator.

 

Vilken modell är det på datorn så jag vet ungefär minimigränsen för vilket system den kan köra? För jag *kan* ha en lösning för att göra en startdiskett med hjälp av en PC (eller Mac - lite enklare).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal PowerBook 190cs/66. Man kan inte ha nyare system än 8.1 på den. Det jag skulle behöva är en Mac Os 8 startdiskett men det verkar vara svårt att få tag på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag ägde en mac så jag kan inte kolla. Men borde inte:

[bortredigerad länk]

fungera?

 

[MODERATORN]som jag lovade så lät jag länken stå kvar en stund... hade inte tid att ta bort den, typ. Länka inte till piratkopierade filer här är ni snälla[/MODERATORN]

[inlägget ändrat 2002-09-23 23:39:29 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS 8.x är tyvärr inte gratis, däremot kan man ladda hem Mac OS 7.5.5 gratis från Apples hemsida. Man laddar hem 7.5.3 först, sen uppdaterar till 7.5.5. Eller så jagar du reda på 8.0 hos nån som säljer ut den begagnat. Kan dock säga att det är ovanligt att den finns på diskett, har bara sett den på CD.

 

Ett alternativ är att försöka se om datorn funkar med lite trolleri och en PC och då ladda hem en av dessa filer på denna ftp-sajt (läs texten först om vilken fil du behöver) ftp://damnhippie.dyndns.org/pub/crossplatform/

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan A.

 

Jag tror inte det där är så lagligt faktiskt. Som moderator ställer jag mig lite tveksam att låta denna vara kvar. Men jag låter den stå kvar till i kväll, sen måste jag tyvärr ta bort den. ;-)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man har tur kan man få datorn att starta igen om man håller ner Alt+Cmd(kringla)+P+R vid uppstart.

Då återställer man parameter-minnet (PRAM) som ska lagra bla. info om startskivan.

Samtidigt raderas tex. Datum/tid och skrivar-val, så det måste ställas in på nytt om datorn går igång.

 

Hoppas att det ordnar sig!

 

//Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...