Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Inget ping, tracert, netstat

MrFattyAcid

Recommended Posts

Jag kör Windows XP Pro utan SP. Jag har upptäckt att jag inte längre kan komma åt ping, tracert och netstat från kommandotolken, både cmd och command.com om det skulle vara nån skillnad. Skriver jag till exempel ping i cmd så får jag: "'ping' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file". Kanske har jag fått hjärnsläpp och gör något fel, men hur ska jag få tillbaka mina kära nätverkskommandon? Tack för all hjälp.

Om filerna finns så är det pathen som inte stämmer, dvs att den inte automatiskt letar i windowskatalogen när den inte hittar programmet i aktuell katalog. I vanliga fall fixar man det i filen autoexec.bat, men man gör säkert på nåt annat sätt i xp. Frågan är bara hur. Nåja, där har du felet i alla fall. Du kan för övrigt skriva path i kommandotolken och trycka enter så ser du vilka kataloger den letar i om filen inte finns i den aktuella.

För att ändra miljövariablerna:

Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper". Välj fliken "Avancerat" och tryck på knappen "Miljövariabler".

Där visas bland annat "Path" som bör vara satt till något i stil med:

C:\WINDOWS\SYSTEM32;C:\WINDOWS

Ciao,

Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...