Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vet någon vad det är för film?


Kristianstad

Rekommendera Poster

Godkväll!

Jag har länge funderat på en film som jag såg som barn.

 

Filmen gick på SVT för 4-7 år sedan i flera delar. Jag kommer ihåg att de sa att det var en klassiker som många vuxna kom ihåg då de var barn.

 

Den utspelade sig på ett slott och några barn/ungdomar var där med deras föräldrar. Då de gick runt i slottet fann de en märklig dörr på ovanvåningen. De öppnade dörren och i rummet hittade de en dammig spegel där de tog sig tillbaka till gamla tider på slottet. De kom bland annat till 1600-talet...

Sedan var det något mystiskt för något barn i filmen var född på en söndag och det betydde något speciellt.

Någon nyckel var också med i handlingen och en gammal dam - grevinnan berättade lite historier för dem och så...

Jag tror det brann på slottet också...

Jag har svaga minnen att titlen innehöll något av orden branden, brinner.

Jag har varit i kontakt med SVT, men de kunde inte hjälpa mig.

 

Vet ni vad det är för film?

Som sagt var jag barn så jag kommer inte riktigt ihåg hela handlingen...

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-09-21 20:04:04 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria Gripe...jag skall kolla om det kan vara hon...

¤ Den var svensk - det är jag säker på.

¤ Jag är 95% säker på att det är färg.

¤ Jag kom inte riktigt ihåg om det var en uppdelad långfilm eller en serie, men det var massor med avsnitt och spännande var det.

Jag kan tillägga att jag tror den finns som bok också...

Hade varit jättekul om någon vet var det är för film!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg den, men jag är rätt säker på att det var en serie och inte en film. Om jag inte missminner mig så hette den "Huset Silfvercronas gåta".

 

Den gick första gången runt 1975-76, har inte sett den sen dess så mitt minne är ganska vagt, men den var riktigt bra, såna barnprogram görs inte idag.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, tack SYS 64738!

 

Tänk! Jag har letat efter denna film i säkert ett halvår. Frågat massor med folk, mailat SVT, men ingen visste det. Också kommer SYS 64738 och klarar det direkt.

Poäng!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min nyfikenhet men varför ville du veta den hette?

Jag förstår att du är nyfiken! :)

Det är den bästa film jag någonsin sett. Tänkte att man kanske skulle hitta den någonstans så man skulle kunna få se den igen. Och för att kunna se en film måste man veta titeln!

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan vid nio-tiden nu i kväll fick SVT ett brev i sin mailbox med förslag om reprissändning! :-)

Det var det första jag tänkte på...

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra men ett alternativ är ju programförsälningen, om den finns kvar fortfarande. Kanske är samma som programupplysningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var förbered dig på att du kan bli besviken. Det finns en del serier/filmer som jag har haft enormt bra minnen av. Oftast har man skruvat upp förväntningarna för mycket. När det kommer en repris visar det sig att filmen var skräp. Fast å andra sidan finns det filmer som faktiskt blir bättre varje gång man ser dom (t.ex "Fenomen" med Travolta).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gick första gången runt 1975-76, har inte sett den sen dess så mitt minne är ganska vagt, men den var riktigt bra, såna barnprogram görs inte idag.

 

inte konstigt att jag inte kom ihåg den då :)

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...