Just nu i M3-nätverket
Jump to content

onMouseOver i W2K

Miyo1

Recommended Posts

När man håller muspekaren över vissa ikoner, eller filer (tex klockan nere i högra hörnet), visas det en liten infotext, i exemplet klockan, visas datumet. Denna trevliga effekt har försvunnit i mitt system. Jag startade om datorn, och då fungerade det igen, men efter en stund fungerade det inte. Jag misstänker att det har med Kazaa att göra, men kan naturligtvis inte veta säkert. Just i Kazaa är det en väldigt användbar effekt, eftersom man då får ytterligare information om filerna man vill ladda ner.

Hur kan man få tillbaka effekten, utan att starta om datorn?

Jag har laddat ner TweakUI och zippat upp det. 4 filer sparas. Jag klickar på .exe filen och får frågan: "TweakUI should be run from the control panel. Would you like to install it now?" Naturligtvis svara jag Yes. Men sedan händer inget. Hittar inte TweakUI i kontrollpanelen. Var hamnar det?

Har W2K professional svensk version.

Vilka fyra filer sparas ?

Packades det upp något när du körde .exe filen ?

Om det blir .inf-filer så högerklicka på dem och välj 'Installera'.

TN

Detta är Microsofts installationshandledning:

1. Create a folder by right-clicking on the desktop, click New, and then click Folder. Type a name for the folder.

2. Click the Download Now button at the top or bottom of this page. In the File download dialog box that appears on your screen, click Save Program to Disk.

3. In the Save As dialog box, choose to save the file in the folder you just created, then click Save.

4. Open the folder and double-click the downloaded file. This may create several new files in your folder. Among these, look for "Read Me" or "INF" files.

5. The "Read Me" file will contain any additional download information you need to know. To install the file, right click the .INF file and click Install.

Hjälpte det?

mvh,

query

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

Följande 4 filer packades upp:

tweakui.cnt CNT file

tweakui.cpl Kontrollpanelstillägg

tweakui.hlp Hjälpfil

tweakui.inf Installationsinformation

Den enda .inf-filen är ovanstående.

Nu var jag på väg att skriva något...

Men så högerklickade jag på .inf-filen och valde installera. Nu kommer jag också ihåg att det var så jag gjorde i ME. Inser nu att jag har mycket att lära mig i W2K. XP är roligare.

I kontrollpanelen har jag nu TweakUI.

Tack!

PS. Till Query. Den där installationshandledning hade jag läst, men slarvigt, bara till och med punkt 4.

Dualboot med Slipstreamad XP pro SP1 + W2K!

[inlägget ändrat 2002-09-23 19:31:24 av Maratonmannen]

Ok, skönt att det löste sig :)

mvh,

query

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

"Ok, skönt att det löste sig"

Jag tror det är nyttigt att arbeta med W2K ett tag. Med XP blir man alldeles för bekväm, då man inte alltid behöver "tänka" vid installationer och konfigureringar.

Passar på med en undran till. I XP kan jag köra kommandot msconfig. Men i w2K?

Jobbat på ser jag. Utan att skrika ÅHNEJ!!!. Bara Linux kvar då ?

Men msconfig, finns inte det i W2k ?

Provat i Kör-rutan ?

Nähe det gör det inte

Hi, there's no msconfig in Windows 2000, however you can do one of the following:

Download the Windows 98 msconfig from here , you then copy it into your c:\winnt\system32 folder then it operates the same as Windows 98, i.e. click Start - Run - type in msconfig etc.

The other option is to download a neat little program called Startup Control Panel from here , this will accomplish the same thing.

Hope this helps,

here är här:

http://www.techadvice.com/win2000/m/msconfig_w2k.htm

Det andra here är här:

http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

TN

[inlägget ändrat 2002-09-23 19:59:02 av Don Tomas]

[inlägget ändrat 2002-09-23 20:01:08 av Don Tomas]

"Jobbat på ser jag. Utan att skrika ÅHNEJ!!!. Bara Linux kvar då ?"

Satt uppe till 2 på natten efter Mc Riders tips. (Normalt intar jag sängläge vid 9-tiden). Så nu har jag rena installationer av båda med senaste SP´na direkt vid installationerna. Att göra en bootbar XP SP1 gick som på räls.

Men Linux, nä så lågt sjunker jag inte, så länge Microsoft finns -:)

"Provat i Kör-rutan ?"

Tack för ditt tips.

Men det går också att lösa i och med min dualboot med XP. Microsoft säger...

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q317995

För övrigt så har jag fått till en förträfflig installation. Med många möjligheter. Bara t.ex. "Disk manager" är ett mycket användbart verktyg.

[inlägget ändrat 2002-09-23 20:14:36 av Maratonmannen]

Tyvärr hjälpte det inte att använda sig av Tweak UI. Förmodligen är det någon registernyckel som ändrats, jag vet inte riktigt.

Tack för hjälpen i alla fall.

Satt uppe till 2 på natten efter Mc Riders tips. (Normalt intar jag sängläge vid 9-tiden). Så nu har jag rena installationer av båda med senaste SP´na direkt vid installationerna. Att göra en bootbar XP SP1 gick som på räls

Suck.. Jag blir så avundsjuk på folk som orkar pilla med sånt här på sin fritid..

Men nyfiken kan man vara ändå ;)

Vilket tips är det som åsyftas egentligen?

\\Anp

"Suck.. Jag blir så avundsjuk på folk som orkar pilla med sånt här på sin fritid..

Det finns dom som inte arbetar med datorer, utan har det som fritidsintresse-:) (Jag är en av dom)

Detta tips:

http://www.tacktech.com/display.cfm?id=157&object=article.cfm

Finns både för Nero och EasyCD Creator, som jag använde.

/Max

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...