Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökning i arrayer


donRollo

Rekommendera Poster

Morsning!

Är det någon som vet hur man bygger en sökfunktion i javascript där man söker i flera fördefinierade arrayer (typ författare, titel, utgivningsår, nyckelord) och sedan på samma sida presenterar ett sökresultat?

/rollo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva lite mer hur arrayerna ser ut.

Är det en array för författare en för titel ..

Eller är det många med författare, titel .. i varje?

 

Skulle även vara bra att veta hur arrayerna definieras.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Allan!

Jag vet faktiskt inte riktigt. Saken är den att jag vill bygga en sökfunktion i javascript (normalt brukar jag göra det i ASP och SQL Server). Jag hade tänkt att plocka motsvarande data från en relationsdatabas och fylla javascript-arrayer som jag sedan söker igenom. En fundering är att skapa flera tvådimensionell arrayer med bok_id respektive författare, bok_id respektive titel osv. I sökformuläret finns det sedan dropdowns för både författare, titel, utgivningsår m.m + en input type text för fritextsökning på nyckelord. Genom att hämta alla bok_id och slutligen placera dessa i en DISTINCT array så vet jag vilka bok_id som ska representera sökresultatet. Dessa bok_id kör jag sedan genom arrayen bok_id, titel och kan på så vis presentera ett resultat. Men, kanske finns det ett lättare sätt. Jag är som sagt var ingen guru vad gäller javascript (ASP är mer min melodi).

Hoppas att du har någon hjälp att ge.

Tackar!

/rollo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag tycker du är inne på helt rätt spår.

Jag föreslår att du låtr serverscriptet kapa klientarrayer i form av javascript som du sedan kan fippla med på klienten. Jag har själv gjort en intranätlösning där jag laddar arrayer på klienten.

Maila mig om du cvill ha exempelkod.

petter@ivarssons.nu

Mvh Petter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...