Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia ADSL


Laird

Rekommendera Poster

Det är klart att man skall betala vad det kostar plus en viss vinst för företaget som annars inte ser något intresse i att leverera tjänsten

 

Tack för den förståelsen!

 

Jag har bara så otroligt svårt att tro att det skulle kosta upp mot 800 kronor i månaden när andra länder klara det på 200 kronor

 

Det är dyrt att bo utspritt. Tyskland, t.ex har helt enkelt mer folk per kilometer kabel och antal telestationer än vi. Landet har en yta som är ca tre fjärdedelar av Sveriges, men nästan tio gånger så många invånare. Tacka f-n för att det är billigare att installera då.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dyrt att bo utspritt. Tyskland, t.ex har helt enkelt mer folk per kilometer kabel och antal telestationer än vi. Landet har en yta som är ca tre fjärdedelar av Sveriges, men nästan tio gånger så många invånare. Tacka f-n för att det är billigare att installera då.

 

Japp, men stationerna och kabalarna är redan dragna, och sedan kan du inte få ADSL om det inte finns tillräckligt många som är intresserade på en ort. Så nope köper inte det heller, tyvärr. :)

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle faktiskt inte skada om du läste på lite innan du går ut med dina påståenden.

 

Kablarna är inte dragna bara för att man har telefonabbonemang på orten. Visste du inte det heller?

 

Den berömda koppartråden går bara till närmsta telestation. Sedan behövs det faktiskt fiber och switchar som i vilket WLAN som helst för ADSL/bredband. Därav den lägre kostnaden per användare i tättbefolkade regioner.

 

Med detta träder jag ur denna hopplöst önsketänkande naivistiska konspiratoriskt verklighetsfrämmande tråd utan verklighetsförankring.

 

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ibland undrar man faktiskt, eftersom det verkar vara vanligt att de som vill ha ADSL, som har en växel som fixar detta till ett antal i området, inte 'får plats' i växeln...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl att göra med att det byggs ett specielt antal platser, sedan blir dessa platser utfyllda och om det då är 5 stycken till som vill ha kanske "något företag" inte tycker att det är värt pengarna för att sätta upp ett skåp till.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den berömda koppartråden går bara till närmsta telestation. Sedan behövs det faktiskt fiber och switchar som i vilket WLAN som helst för ADSL/bredband. Därav den lägre kostnaden per användare i tättbefolkade regioner.

 

Japp klart den bara går till närmsta telestation, men den måste faktiskt gå från telestationen till en central växel också annars hade man ju bara kunnat ringa till personer inom sin telestation.

 

Och det finns redan nerlagt rör i marken för dessa ledningar, må hända att det inte finns fiber i de, men det kostar inte så mycket att blås i fiber i redan befintliga rör som att gräva ner kopparkabel till alla hushåll. Inte heller är switchen någon stor kostnad i sammanhänget. För inte kom skanova/telia och la ner nya rör med fiber i när de kopplade in min telestation inte. Vissa stationer kanske måste få nya rör men de flesta klara sig nog på de som finns.

 

Därav den lägre kostnaden per användare i tättbefolkade regioner.

Japp men som sagts innan så om man inte bor i tättbebygt område idag så kan man inte få ADSL, alltså är det lite löjligt att säga att det blir dyrt att dra en ADSL koppling till någon ensam stackare som bor uppe i norrland 20 mil från närmsta stad, eftersom personen inte kan/aldrig kommer få ADSL.

 

... tråd utan verklighetsförankring.

Tycker inte den saknar verklighetsförankring, snarare du som inte kan förstå att glesbyden inte kan få ADSL idag. Alltså är exemplet med att tyskland är mer tättbefolkat än sverige rätt meningslöst.

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja - tätebfolkat ur en annan aspekt att personen i Norrland inte kommer att få ADSL/bredband. Avstånden mellan de olika stora orterna i Sverige där det är lönsamt att installera ADSL/bredband är större än i många andra länder. Den potentiella kundbasen är mindre.

 

Precis som tidgare sagts- kostnaden ligger i att gräva ned kabeln. Har man redan ett rör att dra i minskar kostnaden kraftigt. På samma sätt - kan man lägga ned och nyttja en stor mängd fiber i ett rör, så blir det billigare per fiber.

 

Har ingen aning om vilka volymer eller kostnader det handlar om.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta i detta är, hur ska "bredbandsleverantörerna" klara sig med bara ett fåtal användare när månadskostnaden närmar sig 800:-/mån???

 

Det säger sig självt, att de måste sänka sin TG/TB. De måste tänka om, det går inte att täcka sina utgifter, samt börja gå med vinst på bara ett par år. Eftersom det är "slutkunder" vi pratar om som ska betala.

 

Internet via ADSL(bredband) är idag ingen nödvändighet(superviktigt), och jag tror att bredbands leverantörerna "biter sig i baken" med sina prishöjningar. Tyvärr...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...