Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Telia ADSL

Laird

Recommended Posts

Såg i senaste PC för alla att telia räknar med att deras ADSL kommer att kosta ungefär 800:- snart (ca 9600:- per år!!!).

Dom säger att det är Skanovas fel men vad är det igentligen som kostar så mycket, underhållet för ledningarna betalar man ju redan genom telefon abonemanget, extra stationer och datorer för att sköta det hela men det behövs väll rätt mycket sånt för att sköta telefonerna också och det kostar ju inte lika mycket, kundkänst likadant där det finns för telefonerna med men utan att kosta skjortan.

Skulle bra gärna vilja veta exakt vad våra avgifter går till och hur stor vinst dom tar ut.

Det där med bredband till alla faller nog snart det blir bredband för dom rika istället.

Fasiken va löjligt, då kan man ju lika gärna skaffa Tiscalis satelitbredband och spara en krona...

/Henrik

---------------------

Snart är jag ikapp dig Weyland...

Självkostnadspriset för ett ADSL-abbonnemang var förra året 600, har en Teliansk fågel viskat i mitt öra. Då är det inte så konstigt att de höjer.

Eftersom både Telia och Skanova är affärsdrivande företag, så ankommer det inte på dem att genomdriva billgt "bredband" åt alla. Snarare riksdag och regering.

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

"Eftersom både Telia och Skanova är affärsdrivande företag, så ankommer det inte på dem att genomdriva billgt "bredband" åt alla."

Är inte Skanova ett av Telia ägt bolag?

http://susning.nu/Skanova

"Självkostnadspriset för ett ADSL-abbonnemang var förra året 600..."

Då måste det vara en ren förlust affär för Telia för oss gruppanslutna. Vi betalar 275:-/mån.

Gruppansluten kan man bli som medlem i Villaägarnas RF, SBC (Bostadsrätt) eller boende i något av de bostadsföretag, t.ex. Familjebostäder som har avtal med Telia.

Jag betalade 250:- för att ändra från enskild till gruppanslutning. Det har jag nu tjänat in flera gånger om.

/Max

Då måste det vara en ren förlust affär för Telia för oss gruppanslutna. Vi betalar 275:-/mån

Har du inte hört talas om introduktionserbjudanden? Man går ut med ett lågt pris för att fånga in kunder i sin fålla. Vi betalar själva just nu 300 för vår gruppanslutning. De höjer så fort bindningstiden går ut, var så säker.

I den här bakgrunden finns också Birgerssons visionära och helt verklighetsfrämmande visioner under IT-bubblan om billigt bredband som på något odefinierat vis skulle betala sig själv. Ingen operatör vågade sätta priser som ens täckte driften av deras nät, som klimatet var då.

Vem som än äger Skanova, så har även det företaget krav på sig att gå ihop. Det går till så i en marknadsekonomi ;-)

Eftersom vad jag har förstått så har Skanova monopol på sin tjänst då tycker jag nog att det är än mer viktigt att dom noga redogör för vart pengarna går (hur mycket som går till ledningar, kundtjänst mm).

Som det är nu så verkar det näst intill omöjligt för oss vanliga kunder att få reda på vad våra avgifter går till det ger en vag känsla av att bli lurad vare sig det är sant eller inte.

Jag förstår fortfarande inte varför ADSL är så mycket dyrare än telefoni det är ju samma ledningar?

Betalar just nu 375:- men kan från novemer ansluta mig för en avgift till HSBs gruppanslutning och då kommer det att kosta bara 225:- har svårt att tro att dom har råd att ge en rabatt på 375:- bara för att få fler att skaffa ADSL dom flesta i området som är intresserade har redan skaffat det till det högre priset.

Betalar just nu 375:- men kan från novemer ansluta mig för en avgift till HSBs gruppanslutning och då kommer det att kosta bara 225:- har svårt att tro att dom har råd att ge en rabatt på 375:- bara för att få fler att skaffa ADSL

Det där med gruppanslutning är förstås en mängdrabatt. I ditt personliga fall är det en förlust för Telia, men de räknar med att få igen det hela genom att fler abbonnenter ansluter sig till det attraktiva priset. Efter bindningstiden, 12 månader i de flesta fall, kommer ni helt säkert att få en ny månadsavgift.

Varenda torghandlare, korvgubbe och bilhandlare torde känna igen Telias, och de andras, taktik när det gäller prissättningen på bredband. Det är i allra högsta grad Elementär Marknadsföring, Kapitel 1, sektion a. Första delen, överst på sidan.

Det är tydligen bara på Eforum man inte ser detta, med tanke på alla trådar i ämnet prishöjningar.

"Efter bindningstiden, 12 månader i de flesta fall, kommer ni helt säkert att få en ny månadsavgift."

Jag övergick till gruppanslutning (bostadsrätt) feb. 2001. Då kostade det 200/mån. Efter det en höjning till 250 och nu 275. Dessa höjningar har skett, efter varje höjning för enskild anslutning, men med lägre %. Vi får alltså inga extra höjningar, bara för att vi är gruppanslutna.

"Varenda torghandlare, korvgubbe och bilhandlare torde känna igen Telias, och de andras, taktik ..."

Utan att tillhöra någon av nämnda kategorier, så är jag införstådd med taktiken. Lansera en produkt billigt. Skapa ett beroende, för att sedan kunna ta ut rejält.

Dualboot med Slipstreamad XP pro SP1 + W2K!

Lite konstigt att man i sverige måste höja sina priser på ADSL när man i andra länder kan sänka dem. I England så sänks priset, i Japan så kan man få 8 Mbit för 200:- i månaden.

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

Priste borde väl balanseras av enkla ekonomiska kalkyler.

Tänk på att i Japan finns en oerhört större kundbas, det är mer tätbebyggt. Vilket ger en större sannolikhet för lönsamhet. Sedan kan man tänka sig att Japaner oftare håller sig inom närområdet när de surfar. Mao inte en lika fet kabel över till USA nödvändig. Sedan är den Japanska marknaden betraktad som den mest tekniktäta/drivande i världen. Stor kundkrets rusar till butikerna för att få det senaste.

Några ord från mig.

/T

Tänk på att i Japan finns en oerhört större kundbas, det är mer tätbebyggt.

Jag instämmer, det är garanterat stor skillnad på att bygga ut ADSL för t.ex. en liten telefonstation i Norra Norrland för 12 personer än en telefonstation i Tokyo med flera miljoner abonnenter.

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

Finns det någon ADSL utbyggd station i Norrland för bara 12 pers?

Har släkt som bor i en mindre ort(ca 800 hushåll) och dom får inte ADSL från telia på grund av för litet kundunderlag.

England är nog rätt likt Sverige dom har ju skottland och andra mindre tätbefolkade områden kan dom sänka priset så borde det nog gå här också.

Visserligen har dom större kundunderlag i Japan men 200:- för 8 Mbit där och om telia får som dom vill ca 800:- för en 16 del av hastigheten här är kostnaden verkligen så mycket större?

Jag instämmer, det är garanterat stor skillnad på att bygga ut ADSL för t.ex. en liten telefonstation i Norra Norrland för 12 personer än en telefonstation i Tokyo med flera miljoner abonnenter.

Nu har jag ju ganska svårt att tro att den stora kostnaden med ADSL skulle vara telestationen eftersom den stor kostnaden (ledningarna) redan finns och är betalda av oss (skattebetalare).

Det som kostar nu är hårdvara och kapacitet. Att Japan skulle surfa mindre än svenskar har jag svårt att tro, de kanske håller sig mer inom japan men eftersom de är sådär några miljoner mer än vi svenskar så lär deras trafik ut ur landet vara f-n så mycket mer än vad vi svenskar använder.

Så ni får allt komma på bättre förklarningar om jag skall köpa era argument.

- M

Finns verkligen ledningarna? Visst - den "sista kilometern" den finns (på många platser), men kapaciteten från telestationerna är begränsad. För inte alltför många år sedan var det enda man ville transportera på ledningarna till de flesta stationerna just enbart samtalen till abbonenterna vid denna station.

Det är billigare per MB att gräva ned tjocka kablar/många kablar. Vet inte hur många MB det krävs upp till Norrlands inland, men inte blir det några billiga bitar som far fram.

Så viss sanning i argumentet tätbebyggt ger billigare finns.

/T

enligt denna länk så är självkostnaden runt 240 pix

Läser du hela artikeln så framgår det att det är Skanovas kostnad. Det är inte de som håller med kundtjänst, administratio och allt annat som håller det hela igång. Det gör Telia.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, billigt "bredband" åt folket är en fråga för riksdag och regering, inte enskilda operatörer.

De har ingen anledning att ägna sig åt välgörenhet.

ja det är ju sant,fast svårt att

förstå att Telia har en så stor kostym att det blir 240 + X = 600 kr.

Vägrar tro att dom skulle kunna köra en verksamhet med så stor förlust.

Ingen kommer ju att betala 800 i månaden.

Staten har väl redan plöjt ner nog med pengar eller ?,fast du får gärna utveckla hur du menar.

/Matte.

Staten har väl redan plöjt ner nog med pengar eller ?,fast du får gärna utveckla hur du menar

Telia, liksom Skanova, är inte längre statliga företag. Du har tydligen inte förstått det. Då kanske det är en nyhet att Telias aktie i dag slutade på 23:80, mindre än tredjedelen av introduktionspriset härom året.

De så kallade "aktieägarna" (ett nyckelfenomen i en marknadsekonomi. Gå tillbaka till skolan om du inte vet vad det är) har kravet på att de företag de är delägare i skall utvecklas sunt och ekonomiskt.

Detta inefattar begreppet "vinst", något som ansågs skamligt för trettio år sedan och en del tydligen än i denna dag inte riktigt begriper vad det ska vara bra för. Lägga ner mer kabel och sätta in fler switchar i telestationerna är inte gratis, om du tror det.

Jag är helt säker på att Telias aktiägare skulle ha synpunkter om företaget ändrade sin taxepolitik p.g.a tyckanden och själömkande hulkanden från ett antal surfare som är för snåla för att göra rätt för sig.

Huruvida "ingen kommer att betala" 800 i månaden, finns det egentligen bara ett sätt att ta reda på...

Klart aktieägarna vill höja priset på ADSL för att företaget skall gå med vinst.

Och visst är det aktieägarna som företaget har ansvar emot.

Men som tur väl är så får man inte sätta konkuransen ur spel med olika metoder, och det är därför som skanova MÅSTE skiljas från telia, eftersom telia då inte kan bestäma hur mycket andra företag skall få bestäma för att leverera ADSL.

Att telia också får betal samma pris är riktigt men eftersom man bara flyttar pengar inom koncernen mellan olika bolag så är det ju inte riktigt samma sak

Ett lyssande exempel är vad som hände Sydkraft, man la ner tid och pengar på undersökningar om hur många som ville ha ADSL i olika orter, det visade att det var tillräckligt många, och man la in förfråga till skanova att fixa det, det drog ut på tiden och innan det var klart hade TELIA gått ut med erbjudande att man kunde få ADSL hos telia. Hur många tror inte att skanova tipsade telia om efterfrågan i dessa orter, räcker upp en hand.

Sedan är det visst så att det är fritt för varje bolag att själv dra kablar, men varför skulle de behöva det när telia har fått sina av skattebetalarna.

Så låt staten äga infrastrukturen utan vinstintresse och låt sedan företagen hyra in sig på nätet och ta betalt efter egen förmåga, så slipper vi allt snack om skanova och telia.

Ägarstruktur Telia:

Svenska staten 70,6 %

Alecta 3,0 %

Robur fonder 2,7 %

Ja vet inte men nätetikett och debatt ska väl kunna fortlöpa utan att

man ska bli skickat tillbaka till skolan som du säger.

Trist att du är så aggresiv men det får stå för dig.

/Matte

Majoriteten av dagens ADSL användare är Vuxna dvs. 20+, de flesta med barn/tonåringar som surfar. Hur många av dessa tror ni kommer betala 800/mån?

Om jag tittar till min närmaste omgivning(arbetskollegor med barn), så börjar det knorras redan nu när Telia & Bostream har höjt priset. En del tänker säga upp avtalet när det löper ut, andra har börjat låta sina tonåringar betala. M.a.o det börjar närma sig smärtgränsen för vad "Majoriteten" har lust att betala...

Om jag tittar till min närmaste omgivning(arbetskollegor med barn), så börjar det knorras redan nu när Telia & Bostream har höjt priset. En del tänker säga upp avtalet när det löper ut, andra har börjat låta sina tonåringar betala. M.a.o det börjar närma sig smärtgränsen för vad "Majoriteten" har lust att betala...

Ändå måste jag säga att vi svenskar är ganska bra på att klaga ... vill man ha "bredband" så får man ta sig råd även om det kostar "mycket".

Jag skriver "mycket" eftersom jag kommer ihåg den tiden då jag satt med modem och surfade för ca 1000:- / månaden.

Nu kan jag få både ca 74 ggr snabbare hastighet ner och för mindre än halva priset ... (Bostream)

Vi skall vara glada vi som kan få ADSL till att början med (givetvis alla som kan få bredband). När de stackare som sitter med modem kan få ADSL, då kanske vi skall börja tjata om att det är dyrt.

Vem vet, att vi betalar lite mer kanske kan ge våra modemvänner en chans till att få ADSL de med.

(jag var tvungen att skriva ett positivt inlägg, det är inte ofta man ser dem när Skanova är inblandade.)

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

Så låt staten äga infrastrukturen utan vinstintresse och låt sedan företagen hyra in sig på nätet och ta betalt efter egen förmåga

Väl talat!

Borde gälla UMTS-nätet också.

\\Anp

Om vi nu återvänder till kärnfrågan från en annan vinkel än det här med att ett företag ska bära sig:

Om nu studenter, barnfamiljer och andra med knal pluska inte kan betala vad det kostar, med i det här fallet ADSL, vem ska då betala?

Inte skattebetalarna väl?

Om vi nu återvänder till kärnfrågan från en annan vinkel än det här med att ett företag ska bära sig:

Det är klart att man skall betala vad det kostar plus en viss vinst för företaget som annars inte ser något intresse i att leverera tjänsten.

Jag har bara så otroligt svårt att tro att det skulle kosta upp mot 800 kronor i månaden när andra länder klara det på 200 kronor. Så fall är den störst biten av kakan pengar som går till staten och så fall ligger felet där! (som om det inte skulle vara så?) och då skulle statne kunna gå in och säga att ni inte behöver betal skatt på de pengar som kommer från bredbandstjänsten (som om någon skulle vilja kalla telia-ADSL bredband).

Det skulle göra att tjänsten blev billigare samt att staten når sitt mål att alla skall kunna få bredband. Eftersom en bredbands kostnad på 800 kronor i månaden är alldelses för mycket för många familjer att lägga pengar på, redan vid 375 så är det nog många som överväger att avsluta sitt abonnemang.

Själv har jag smärtgräns vid de 375 det kostar idag även om jag tycker att det är alldeles för mycket för sketna 50 kB/s. Mer än det så tillbaka till modem och så kollar man bara mailen, surfande sköter man från jobbet....

- M

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...