Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar ej hela hårddisken.


Gnutten1

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett problem, min dator hittar mina hårddiskar i sin rätta storlek när den startar upp, de är på 80 GB och 120 GB.Alltså är det rätt i bios. Men när jag vill formatera dem så att de ska gå att använda hittar inte F-disk hela disken. Jag fick i alla fall in 98 på den bit den hittade, det spelar ingen roll om jag bara plockar i den ena, datorn hittar inte hela i alla fall. Kan det gå bättre om jag använder mej av XP? Jag har bytt till ett nytt moderkort eftersom mitt gamla inte klarade av så här stora hårddiskar. Någon som har ett tips om vad det kan bero på och vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 klarar inte partitioner större än 32 GB om jag minns rätt. Så om du installerar XP med NTFS så kan du ha större partitioner.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror FAT32-partitioner kan vara upp till ~120GB minst, däremot är fdisk inget vidare verktyg för att partitioner stora diskar. Det är DOS och det är antikt och det är tidigt 90-tal så det skriker om det. Gå du över till Windows 2000/XP så blir allt bra, även om det kostar lite :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt när man skriver något man tror så kommer Weyland efter och sätter en på plats ;o) Är det windows 98 som har problem med större partitioner då? Eller har jag fått det helt om bakfoten? Jag vet att vissa moderkort har en gräns på 32GB är det det jag blandat ihop det med?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...