Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scandisk tar evigheter..


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Har haft problem med grymt taskig hårddisk-prestanda senaste tiden. Det tar 15-20 minuter att flytta 1 Gb data mellan 2 st 80Gb-diskar på varsin IDE-kanal. Igår skulle jag backa upp lite prylar å bränna ut, men diskarna var så slöa att brännaren fick buffer underrun flera gånger. Diskarna har gott om ledigt utrymme och är väl defragmenterade.

MEN på ett par ställen har jag upptäckt filer/kataloger som jag inte kan ta bort.

Körde därför Scandisk, men eftersom XP inte hade "direkt åtkomst" eller vad det kallas, skulle Scandisk köras efter omstart. Påbörjade körningen igår runt 19. Imorse runt 8 hade den kommit 28%! Och det på min 40Gb-partition. :(

Nog för att jag bockat för både rätta fel automagiskt och fullständig diskkontroll men så himla lång tid ska det ju inte ta!?

Vågar man avbryta nåt sånt? Vad kan jag köra istället?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: orolig ägare av.. japp 2 st IBM-diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Du kan testa med att starta i felsäkert läge för då ligger det inte en massa processer och liknande som kan störa Scandisk.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

starta i felsäkert läge

Men ligger det några processer igång när den kör scandisk vid uppstart? Då har den ju inte laddat Windows en gång...

 

Och vågar man avbryta? Det blir ju reset-knappen i så fall. :(

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Okej, jag trodde att du körde Scandisk från Windows.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytkontroll?

 

Det tar evigheter. Vet dock inte hur många. Vet inte hur Scandisk sköter det, men nomalt (jag gissar lite) så kontrolleras hårddisken genom att Scandisk testar att läsa och skriva olika mönster ett antal gånger på varje adresserbar enhet...

 

Det tar tid.

 

råkade komma över ett litet program som heter SpinRite för ett tag sedan. Gör en ytkontroll, men berättar även hur lång tid det kommer att ta. (går även att avbryta och fortsätta senare. Är INTE gratis) Nu var det ett tag sedan, har för mig att den sade omkring 15-20 timmar för att kontrollera min 20 GB disk...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att den sade omkring 15-20 timmar för att kontrollera min 20 GB disk
-trillar av stolen, klättrar upp igen, trillar av en gång till, ger upp och lägger mig på golvet å skriker å slår-

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du landade mjukt...

 

19:00 till 8:00 ger 13 timmar

28 % på tretton timmar ger 46.5 timmar total tid...

 

Vill minnas att MS brukar rekommendera att man kör en ytkontroll när man köpt en ny disk... Vore underbart om man kunde pausa den och återstarta den senare, men har en stark känsla av att det inte går.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 % på tretton timmar ger 46.5 timmar total tid...
Och dina 20 Gb tog 15-20 timmar så det låter väl nästan rimligt.. Jösses. Å jag som även valde att köra det på de 2 andra partitionerna. -bleknar-

Tur att jag inte tog på sista partitionen också.. 80 + 80 Gb på ett bräde.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-20 14:17:02 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Datorn var färdig nu när jag kom hem.. Börjar ana oråd. Seg som kola fortfarande. 45 minuter för att kopiera 4,23 Gb från IDE0 till IDE1. :thumbsdown:

 

Om jag ändå kunnat bränna ut skiten å flushat varenda partitionsj#el..

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som verkligen tröttnat på diskarna nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det går snabbare på icke utnyttjat diskutrymme, därav det snabbare förloppet på slutet.

 

Om du nu kör chkdsk. Rapportera den några fel? Några skadade sektorer?

 

Annars låter det nog som det vore en mycket bar idé att skapa en backup av väsentligt på en annan disk eller annat media.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu kör chkdsk. Rapportera den några fel? Några skadade sektorer?

4kbyte skadade sektorer på D:, inget på någon annan disk. Hur rättar jag enklast till det?? Kan en sån liten sak göra så stor skada?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Jag tar frågan en gång till. Hur rättar jag till det?

A. Formaterar

B. Partitionerar

C. Kastrera (ojsan, kasserar skulle det vara)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på alternativ C

 

Tyvärr.

 

Har tidigare liknat skadade sektorer med cancer. De sprider sig. Felet beror ju på något. Förslag:

Skräp på disken.

Fel vid tillverkning (vilket även skräp på disken är).

Lite skev disk.

Dåligt läs-/skrivhuvud.

 

Känner att jag återigen måste skicka med denna underbara (ironi) länk:

http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

 

Du känner inte igen något ljud får jag hoppas?

 

Garanti?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadade sektorer.. ehum.. det innebär hårdvarufel va?

 

Annars kan ännu ett alternativ vara att det kanske är fel på diskcontrollern. Det hade jag. Märkte mystiska bitfel lite här och var på disken, och emellanåt sabbade den partitionstabellerna.

 

Bästa lösningen är nog att backupa allt, formatera alla diskar och sen kolla om du fortfarande har fel på dem och i så fall skicka in dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jonasn!

 

Skadade sektorer.. ehum.. det innebär hårdvarufel va?

 

Skadade sektorer är väl mera ett tecken på att det är dags att köpa en ny hårddisk.

 

Om hårddisken är relativt ny så borde man få en ny på garantin.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken är relativt ny så borde man få en ny på garantin.

Det låter som ett bra alternativ. Frågan är hur jobbiga datorbutiken.se när det gäller sånna skador. De ska ju felsöka och ha sig.. :/

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen uppgift om vilket märke det är på disken (orkar inte leta så noga) men när det gäller IBM är det inga problem. Enklast är att skicka disken direkt till dem. Jag tror man har två eller tre år fabriksgaranti på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju förtydliga mig lite kanske.

Jag kör 2 st IBM 120GXP Silence 80 Gb.

Har nu skiftat diskarna och installerat XP på den som bara var fildisk innan. Nu är det bättre skjut i systemet.. Så det blir retur på den andra disken. Frågan är vart jag vänder mig?

 

Jag misstänker att om jag skickar den till Datorbutiken.se så kommer de kika på disken, inte upptäcka något och sedan skicka tillbaka den med felsökningskostnad... IBM? Vart vänder jag mig? Någon som har ett nummer?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Dustin skickade min IBM-disk vidare till IBM, medan jag fick pengarna tillbaka som jag köpt disken för.

 

Kunde därför inte få en ny hårddisk tillbaka från Dustin, som jag egentligen ville. Inte IBM:are då! Då fick jag istället köpa en också fick de kvitta summan på det sättet. Hade en disk hemma som jag körde med under tiden.

 

Sedan hörde jag inget mera om det verkligen var fel eller inte på disken. Ville bara bli av med eländet, så det spelar ingen roll. :)

 

Jo, jag vet att en del datorbutiker är lite besvärliga när det gäller retursaker. Komplett.se är också lite kniviga. De testar sakerna enligt felbeskrivningen man skickar iväg. Är det då inget fel så ryker garantin också får man betala fraktavgiften tillbaka hem igen.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

[inlägget ändrat 2002-09-21 15:13:41 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Komplett.se är också lite kniviga. De testar sakerna enligt felbeskrivningen man skickar iväg. Är det då inget fel så ryker garantin också får man betala fraktavgiften tillbaka hem igen.

 

Jag har bara positiva erfarenheter av Komplett.se.. Jag beställde en brännare från dem, den kom två arbetsdagar senare. Efter ett halvår så började den låta konstigt... Den "brummade" ibland när den läste skivor, och ibland accepterade den inte obrända skivor utan brummade ett tag, och tyckte inte att det satt någon skiva i.

 

Det var kanske lätt för dem att se att det var något strul med den, men.. no questions asked så fick jag efter en och en halv vecka en ny brännare från samma leverantör, fast 50% snabbare (brände i 24x istället för 16x).

 

Jag tycker att komplett.se alltid har varit snabba med svar och leveranser, så jag kan acceptera att det ibland smyger med några norska ord på deras hemsida ;)

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag problem med komplett med en hårddisk, fick vänta mer än en månad på en ersättare för min IBM-disk, trots otaliga smatal till den där jag påpekade att jag snabbt behövde en ny disk... oacceptabelt.

 

____________________

.:def:.

http://pirates.dyndns.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Anders N!

 

Jojo, leveranser har jag heller inte haft några som helst problem med vad gäller Komplett.se. Det har alltid kommit när det skulle.

 

Det där om retursaker var jag som läste på deras mail när jag ansökte om att få returnera ett grafikkort som jag köpt hos dem. Grafikkortet strulade och jag fick min ansökan godkänd. Då stod där bland annat det som jag nämnde i mitt inlägg.

 

Grafikkortet skickade jag aldrig tillbaka. När jag testade det igen en vecka senare så visade det sig vara drivrutinerna som var för gamla. Jag använde helt enkelt för gamla drivrutiner när jag trodde det var fel på kortet.

 

Jaja, man lär sig av sina tabbar :)

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...