Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IPS - Interruptable Power Supply


Anp

Rekommendera Poster

Gah! Investerat 95.000 kr i en ny UPS och så dyker den högst 10 minuter efter strömavbrott med knapp 25% last.

Den skall klara 10 minuter med FULL last!

 

Köpte förresten en liten UPS på 425VA för datorn hemma. Installerade den igår och strömmen gick idag. Lägligt :)

 

\\Anp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå... Vissa saker lär man sig "the hard way"..

 

Situation: UPS kopplad till server med mjukvara för övervakning och nedtagning av server efter 5 minuters spänningsborfall.

Matar 5-6 maskiner.

I hallen finns även den gamla UPS:en med lika många burkar anslutna.

 

Strömmen försvinner och efter 5 minuter stänger servern ner sig.. OCH UPS:ens utgångar!!

Trots att det finns batteritid kvar för minst 30 minuters drift alltså!

 

Strömmen kom tillbaka efter en stund, men försvann snart igen.

Vid det tillfället höll UPS:en igång maskinerna under hela strömavbrottet på ca 20 minuter..!

Anledning: Servern med mjukvaran fick ström från den gamla UPS:en, som inte orkade hålla liv de 5 minuterna som skulle gå innan servern stängde ner klabbet.

Efter 3 minuter slocknade servern och UPS:en fick aldrig nån signal om att stänga ner sig. :)

 

I stundens hetta hade jag ingen susning om detta.

När jag upptäckte att servern matades från fel UPS kopplade jag om den till den nya, som fortfarande gick.

När servern väl var uppe och snurrade så började den på nytt räkna ner nya 5 minuter till shutdown.

 

När det var mindre än 30 sekunder kvar så kom strömmen tillbaka.

Om jag hade fått igång servern 30 sekunder tidigare hade den återigen stängt ner UPS:en och halva serverhallen. Och jag hade stått där och svurit dels över att UPS:en inte uppvisar acceptabel batteritid, och dels över att batteriet tog slut några sekunder innan strömmen kom tillbaka.

 

Skall se över inställningarna i mjukvaran tror jag..

LanSafe III. Se upp.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...