Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Defragmentering tar lååång tid!


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Jag kör Windows 2000 pro svensk och har en HD på 43 Gb.

Jag försökte köra en defrag på en partition på 37 Gb vilket tog 2 dygn!?

Är det vanligt eller vad har ni för erfarenheter av detta?

PS. Jag pausade defrag ibland för att kunna arbeta med datorn, med den sammanlagda tiden blir 2 dygn.

Datorn är en PII 450Mhz med 350 Mb RAM

 

[inlägget ändrat 2002-09-19 19:59:28 av Admini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Admini!

 

Ta bort felsökningen innan defragmenteringen startar. Felsökning av hårddisken kan göra att det tar evigheter.

 

Sedan beror det på hur ofta hårddisken defragmenteras. Var det länge sen eller första gången sen en längre tid tillbaka så tar det lång tid.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen var det första gången ta defragmenterade, men en vecka senare försökte jag igen och det tog lika lång tid.

Var tar man bort felsökningen nånstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Admini!

 

Nu råkar jag inte ha Win2000/NT, men om det är liknande så borde du kunna göra det under Inställningar. Den första rutan som dyker upp när du startar Defragmenteraren. Där du väljer vilken enhet du vill defragmentera.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga erfarenhet är att det inbyggda defragmenteringsverktyget i Windows suger. Det tar väldigt lång tid att slutföra en defragmentering och sedan kan man ju undra på hur effektiv defragmenteringen blir, dvs det är få inställningsmöjligheter för _hur_ defragemterings ska ske.

 

Att jag sedan av någon konstig anledning ALDRIG kunnat köra klart defrag i Win98 samt Me gör inte saken bättre. Iofs så suger de OS-n på alla andra sätt, men ändå. Har dock inte tittat om defrag skiljer sig på nåt sätt i Win2000/XP.

 

Nuförtiden använder jag ett fristående defragmenteringsverktyg som heter "O&O Defrag" som är många gånger kraftfullare än Windows egna inbyggda. Iofs så kostar det också om man vill köpa, men men...

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa ett program som heter Diskeeper som är grunden till den inbygda defragmenteringen i W2000. Programmet finns i en betalversion som kan göra en massa konster, bland annat defragmentera och flytta dina bibliotek och defragmentera swapfil och systemfiler. Den finns även i en gratisversion (det har precis kommit en ny version) med lite mindre funktionalitet men med bättre prestanda än den ínbygda funktionen.

 

PS. En mycket viktig sak att tänka på är att det krävs ganska mycket ledigt utrymme på den disk som skall defragmenteras för att det skall fungera och gå snabbt! Det är ju så att programmet flyttar dina filer och sätter ihop de olika delarna. Det här är ingen specifikt för den inbyggda defragmenteringen utan är ett generellt problem. Jag har kört på diskar med endast 15% ledigt och det går trögt. Systemdisken kan dessutom vara extra knepig eftersom det är filer som inte går att flytta på grund av att de används. Ds

 

Anders Malm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken. Vad har du för material på disken. Stora, sammanhängande filer som film, ellr mindre alltmöjligt-filer?

 

Stäng av virusskyddet när du avfragmenterar, och även indexeringsstjänsten. Då slipper systemet arbeta några vändor extra med varje fil som öppnas.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...