Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-koppling mellan win98 och XP, hur gör jag?


Tarik

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har 2 datorer (en bärbar och en stationär) som jag vill koppla via USB (för att slippa sätta in nya nätverkskort och så). Hos Clas Ohlson såg jag en sådan citerar "Nätverkskabel USB, för snabb och enkel sammankoppling av två datorer via USB-anslutning. Kabellängd 2 m. För Windows 98 eller senare. http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?CatPath=0q112q120q31q559q103&IsCampaign=N&WAGID=6538&NoCache=9%2F19%2F2002+8%3A04%3A26+AM&SelectedWAG=6538#q6538 ". Eftersom det var slut hos de köpte jag på Sekvencia en liknande USB-sladd (jag tror är liknande, dock endast 79 kr) och försökte koppla win98 med XP men inget hände. Någon som vet vad som måste göras för att man ska kunna föra över filer mellan mina 2 datorer?

 

Eftersom det inte medföljde någon dokumentation så vet jag inte om datorer ska hitta varandra via nätverksprotokoll som vanligt eller om de ska hamna i utförskaren som nya enheter (typ g:\ eller något?)

 

Jag kan tillägga att win98-burken har åtkomst till BBB-bredband och ZoneAlarm installerad. Jag har testat även utan ZoneAlarm påslagen dock utan framgång...

 

Vore jättetacksam för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det skall vara en speciell USB Kabel för filöverföring. Tror att den är korsad liknande Cat5 kablage. De som jag hittat har legat på 300-400:- så 79:- låter lite väl billigt. Det är antagligen en vanlig USB kabel du har köpt.

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jag tror också att det som jag köpte inte var korsat ;-(

 

På sida 11 av det här dokumentet http://www.kjelloco.se/pdf/050-73.pdf kan man se att det finns flera företag som säljer sådana usb-nätverkskablar och de verkar kosta upp till 400 spänn.

 

Fredrik, du verkar köpt sådan, fungerar det som en vanlig nätverkskabel eller? Har du testat i XP?

 

Det skulle vara intressant att höra hur du upplever en sådan nätverks USB-koppling?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag köpte ingen. Jag skulle bara haft den för att skicka över ghost-image filer till den bärbara när jag är ute och hjälper folk med installationer, men jag tyckte att det blev lite för mycket pengar, dessutom har de flesta nätverkskort idag så...

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...