Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla INNER JOIN


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Hur sjutton skriver man dubbla INNER JOIN?

Har nu suttit å filat på förklaringar till vad jag menar i 30 minuter utan att få fram något vettigt.

Jag har ett värde till en unik post i tabell1. Ur den posten hämtar jag ett antal poster ur tabell2. Ur de posterna hämtade ur tabell2 vill jag med för varje post ett unikt värde, hämta alla poster ur tabell3. Nä fan, det lät inte klokt heller. Hjälp, dags å gå hem.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som tvivlar på om någon över huvud taget förstog vad jag flummade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det funkar.. Gick just hem ju. Kommer jag kunna sova inatt eller åker jag till jobbet senare igen?

Aja - du har ev. poäng som väntar i vilket fall. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begriper inte vad jag gör fel.

mitt_sqlutr = "SELECT * FROM t1 INNER JOIN t2 ON t1.hyll_ID = t2.hyll_ID INNER JOIN t3 ON 
t3.typ_ID = t2.typ_ID WHERE t1.gang_ID LIKE '" & RSN("lager_gang") & "' "

Enkelt beskrivet. Hämta alla prylar av alla typer på alla hyllor i en viss gång (RSN("gang")). Ska det vara svårare?

 

Felkoden jag får är:

Syntax error (missing operator) in query expression 't1.hyll_ID = t2.hyll_ID INNER JOIN t3 ON t3.typ_ID = t2.typ_ID'.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är t1.gang_ID en sträng eller tal?

I din LIKE-sats lägger du till ' (enkelsnutt) vilket innebär att det är en sträng...

 

Om det är ett tal, gör så här:

 

WHERE t1.gang_ID LIKE " & Cint(RSN("lager_gang"))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sträng så att det borde inte vara några konstigheter. Har gett upp tanken om en lyckad dubbel inner join. Listar istället varenda produktj#l å sollar bort de som ej matchar med en loop. Snacka om prestandakrävande kodning. :(

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som uppgivet traskar iväg på lunch.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder access. Access är inte som andra.

 

 

mitt_sqlutr = "SELECT * FROM (t1 INNER JOIN t2 ON t1.hyll_ID = t2.hyll_ID) INNER JOIN t3 ON

t3.typ_ID = t2.typ_ID WHERE t1.gang_ID LIKE '" & RSN("lager_gang") & "' "

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...