Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur bootar jag datan på enklaste sätt?


Arash1

Rekommendera Poster

Sätt i sladden i väggen och tryck på power?

 

Du får berätta mer om vad du vill göra för att få ett vettigt svar.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en konstig fråga :)

 

Men vill du ha en bootdisk till datorn hämtar du hem en sån via http://www.bootdisk.com

 

Annars kan du tex boota datorn med en WinXP eller Win2000 skiva om du vill göra en installation eller reparera.

 

Men berätta varför du vill ha hjälp med att boota datorn? är något fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg bara i din WinXP skiva, se till att BIOS är inställd på att boota från CD-ROM, starta datorn med skivan i och formatera från installationsprogrammet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej,

se till att ta backup på filer du inte vill bli av med. Sen stoppar du in win xp cd'n och startar om datorn (eventuellt måste du ändra bootsekvens i BIOS så att den startar från cd'n). Då kommer du under installationen få upp en diskhantering där du kan välja att formatera. Sen är det klart om du nu bara ska formatera och inte installera om. Ska du däremot installera om så är det bara att följa instruktionerna som kommer.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du nybörjare bör du nog ha någon mer kunnig vid din sida när du för det som kan avhjälpa de problem som kan uppstå.

 

Får man fråga varför du vill formatera?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS kommer du in i genom att trycka på DEL när datorn startar upp (oftast är det den knappen, men det beror lite på din datormodell), tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var du ändrar så CDn blir bootbar.

 

Men testa med att lägga i XP skiva och starta om datorn, med lite tur är den redan förinställd :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min data kan inte ha xp.. det buggar sig hela tiden. jag har testat allt anti virus, service pack men ändå buggar den, därför.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...