Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telias inloggningsdator


Serxes

Rekommendera Poster

Efter ett antal timmar så har jag äntligen lyckats få min router att få en tilldelad IP-adress, men hur ska jag kunna få den att komma åt deras inloggningsdator som ligger på deras interna nät på 10.0.0.6? Fattar inte hur detta går när man kör utan hubben heller! :-)

Nån som kan klara ut detta?

 

/Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Hur du ska komma åt den är ju iofs inte ditt problem. Om du kommer åt den däremot. Prova att skriva

ping 10.0.0.6

 

Då vet du om du kommer åt den eller inte.

 

//Purre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan pinga både in och utsidan, men problemet är ju att

deras inloggningsdator ligger på deras interna nät. (tror jag)

Jag blir tilldelad en public adress 213.67.x.x. Tror detta är en C-klass adress. Eventuellt subnettad.

Undrar om deras 10.x.x.x. nät är ett A-klass nät...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skriver du inte login1.blabla.telia.com (sitter på jobbet) i st.f Ip-adressen i din webbläsare?

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mystiken tätnar...

 

Jag kan nu från Routern pinga den tilldelade default gw och 10.0.0.6, men ifrån datorn kan jag bara pinga min tilldelade IP-adress, INTE GW eller 10.0.0.6

 

Fattar nada..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, jag kan som sagt pinga "utsidan" av routern.

 

Läste nånstans att Telia låser MAC-adressen till en IP adress så det blir problem när det finns två MAC-adressern. En för datorn och en för routern... Vet inte om detta stämmer.

Någon hade visst "clonad" datorns MAC-adress till routerns och fått det att funka. Hmm..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon hade visst "clonad" datorns MAC-adress till routerns och fått det att funka. Hmm..

Det är samma MAC-adress som presenterar sig för Telia när du pingar från routern som när du pingar från datorn.

 

Jag kan nu från Routern pinga den tilldelade default gw och 10.0.0.6, men ifrån datorn kan jag bara pinga min tilldelade IP-adress, INTE GW eller 10.0.0.6

Du har ingen konstig routingtabell på datorn?

Du har väl fått en 192.168-adress från routern?

Skriv "route print" och kolla att 0.0.0.0 går mot din gw och att du INTE har nån 10.x.x.x-adress i listan.

 

Prova att kör "tracert 10.0.0.6 -n" och se var det stoppar nånstans.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...